maandag 30 juni 2008

Terug in de tijd!

Elke dag opnieuw ga ik terug in de tijd. Waarom draait de wereld verder zonder jou?
1 jaar geleden ben ik gestart met deze blog. We kwamen net terug uit Leuven, en hadden een week chemo achter de rug. Siel's gewicht was nog 29 kilo(normaal 40 kg), we mochten uit Leuven vertrekken als je beloofde van te blijven eten. Je mond helemaal open van de aften, je lippen plakten aan elkaar want ook die lagen open van de aften. Voor je begon met eten je mond spoelen met een verdovende cocktail. Maar je moest en je zou naar Hodonk kermis gaan. En je mocht, op voorwaarde van je goed te beschermen met lange mouwen en lange broek en handschoenen aan. Het was snikheet, maar je deed het want de dokters hadden het je gezegd. Of je genoten hebt, wel van de kermis en je straattekening, niet van de pijn en de koorts 's avonds als we terug kwamen. Wat zou ik dat toch graag met je overdoen, net als toen.
En zo is dat elke dag opnieuw, elke dag opnieuw is er wel iets dat ik met je wil overdoen.
Vandaag, precies 2 maanden geleden, heb je een strijd geleverd, onmenselijk. De pijn die je toen hebt moeten doorstaan ondraaglijk. Je brulde het uit, "laat het stoppen, help me!!!!" We konden je niet helpen, we konden alleen maar lijdzaam toezien. De medicatie die je toen gekregen hebt leek voor mij een paardenmiddel, wel 6 verschillende pijnmedicatie, niks hielp. Verschrikkelijk, wat heb je toch geleden, 2 uur AFZIEN, AFZIEN, AFZIEN!!!! Brullen, roepen, tieren, krijsen!!! Het ging door merg en been.
Elke nacht opnieuw komen net die beelden me terug voor de geest. Net als de beelden van op intensieve zorgen.
Je kind zien strijden op leven en dood!!!
Die ene keer heeft ze het gehaald, de laatste keer niet.
Morgen is het precies 2 maanden geleden dat je rustig en zonder pijn bent ingeslapen. Ook die laatste momenten komen me dagelijks voor de geest. Net alsof het gisteren was.
Ik vraag me nog elke dag af, hoe moeten we verder zonder jou? Ik weet het nog steeds niet.
Voordat je gestorven bent, was ik héél bang van de dood. Nu niet meer, ik tel de dagen af tot ik mag sterven, dan zijn we terug samen.
Ik mis je meer dan ooit.
Ik wil je terug, liever vandaag dan morgen.
Liefs mama

16 opmerkingen:

marc en linda zei

liefste Martine,
geef de moed niet op Martine,hoe hard het ook is ,wij voelen met je mee maar weten echt niet hoe we kunnen helpen om de pijn voor jullie allemaal een beetje te verzachten.
De strijd van Siel was hard,maar voor jullie begint de harde tijd nu pas denk ik,het gemis,haar lach maar ook haar tranen,haar stem,haar persoontje,haar karakter gewoon Siel
Trek jullie op aan de herinneringen die zeker in jullie hartje leeft,hou jullie vast aan elkaar
hopelijk kunnen jullie een beetje genieten van de vakantie en de tijd die jullie samen zijn
Wij hopen dat van harte en denken veel aan jullie en zeker ook nog aan Siel
lieve Martine,Dirk,Talle en Rune houd de moed erin en steun elkaar zoals jullie dat al altijd hebben gedaan
warme groetjes uit Witgoor

Anoniem zei

Martine, Dirk,

elke dag 3,4 keer de blog openen en zien dat het zo stil blijft... terwijl ik weet, Martine, dat je het diep vanbinnen zo verscheurend moeilijk hebt omdat je elke avond worstelt met die verschrikkelijke beelden... dat jullie zo moedig overkomen terwijl het jullie niet echt gaat...

En nu dit...

Ik ga er niet met woorden op reageren... ik geef jullie alleen een denkbeeldige knuffel en laat mijn tranen om Siel, om jullie nog maar eens de vrije loop...
Liefs

Anoniem zei

Lieve Siel,

Wat heeft je mama weer mooi (emotioneel!!) geschreven. Nu kunnen we ons nog beter een voorstelling maken. Vorig jaar op Hodonk kermis waren wij ook daar. Ik was zo blij dat je er was. Ik was blij dat ik je zag genieten van het tekenen. Nadien zag ik dat je pijn had, ik had zoooo met je te doen. Ik kon het niet laten naar je te kijken en jij zag telkens dat ik naar je keek. En ik wist dat ik je niet zo vaak mocht aankijken. Ik moest zelf constant zien hoe het met je ging. Ik kon niet meer met mensen babbelen, ik kon me niet meer concentreren. Ik was gewoon constant met jou bezig. Ik vond het toen al onmenselijk, echt niet te doen. Maar wat was je flink en sterk en toch genoot je nog. Toen wist ik dat jij een mega-superSiel bent.
Nu word ik heel verdrietig van wat je mama schrijft. Want dat was nog maar een begin van die lange lijdensweg. Ik kan nu ook heel goed begrijpen waarom je mama het zoooo moeilijk heeft. Ik heb je nadien niet meer echt gezien op de momenten dat je het moeilijker had. De keer daarop zag ik je op de benefiet. Ik was zo blij dat jij zo straalde, zo rond huppelde. Prachtig!!!!! Wat was iedereen blij je zo fit en vrolijk te zien.
Morgen gaan we winkelen (terrasjes doen) in Nederland met de Nederlandse Diane (lotgenoot). Ik ga zo goed ik kan voor je mama zorgen. Want morgen is dus weer een moeilijke dag voor je mama, zoals zovele dagen. Hopelijk kan het haar toch een heel, heel klein beetje opvrolijken.
Ik begrijp ook soms niet dat de wereld verder draait zonder jou. Vooral als ik op mijn fiets zit, denk ik aan jou. Waarom ik rond kan fietsen hier en ik jou niet meer zie fietsen.
Laat je mama, papa, je zussen, je grootouders, vriendjes, juffen,... maar vaak voelen dat je toch nog in de buurt bent. Ze missen je zo erg en ze hebben je zo hard nodig.

Een dikke knuffel voor jou! (maar ook voor je mama en papa en je zussen)
X
Diane

Anoniem zei

Marine, Dirk

ik zou je zo graag troosten
in jou onvoorstelbare verdriet
de vraag is allen
hoe doe je zoiets?
woorden kunnen niet verwoorden
hoe ook mijn hart huilt
als ik je blog lees
ik wil je zo graag troosten

Diane

Anoniem zei

Dag Martine,

Probeer de moed erin te houden, ook al is dit onnoemelijk zwaar.
Denk aan Siel en de mooie momenten die jullie samen hebben beleefd.
Vergeet vooral niet hoe sterk Siel wel was en probeer daar de moed en kracht in te vinden om door te gaan.
Wij denken zoals zovele mensen nog dagelijks aan jullie gezin en aan Siel.

Veel sterkte
Christel

Anoniem zei

hoi Martine, Dirk, Talle en Rune,

Wat moet het gisteren moeilijk voor je geweest zijn, nog moeilijker dan de andere dagen, en elke keer die beelden van 2 maand geleden weer voor je ogen te krijgen. En ook vandaag zal een moeilijke dag voor je zijn.

Het is zo moeilijk om de juiste woorden te vinden, want die zijn er niet. Hier bestaan geen woorden voor.

Probeer te genieten van kleine dingen met de herinneringen aan mega-supersiel in gedachten. Het zal een weg zijn met vallen en opstaan die jullie nog moeten bewandelen.

Ik wil je van hieruit een virtuele knuffel geven en hopen dat die knuffels je toch een beetje moed kunnen geven om door te gaan.

Nancy

Anoniem zei

Ik geloof dat er NIKS is Martine dat je nu moed kan geven , geen tekst , geen knuffel , geen aanreikende hand , geen bemoedigend woord ...
geen lege woorden over "jezelf optrekken aan de mooie dingen die je aan Siel doen herinneren"...

Het is alsof ze een leeuw in je lijf hebben losgelaten , die alles op zijn pad verwoest en alleen maar één diepe wonde en onnoemlijk veel pijn heeft achtergelaten...

Ze hebben jou in het allerdiepste dal gestort , waarin je gek wordt van onbeschrijfelijk verdriet ...
een dal zonder trap omhoog...

En misschien , zijn er wel wat mooie dingen om je heen ... maar...
de dikke glazen van jouw verdrietbril zijn zo donker, zo zwart dat je er niets meer door kan zien.

Er is nu maar één ding dat jou zou kunnen doen glimlachen , en dat is "jouw Sieltje" terug in je armen te kunnen houden ...
ze weer kunnen voelen , troosten , bekijken , horen , ruiken ...

Och Martine , wat hebben ze jullie toch aangedaan ?

Anoniem zei

Martine,

Wat kan je het toch altijd mooi verwoorden ... zo emotioneel ... mijn ogen schieten steeds vol tranen als ik de blog lees.

Veel sterkte meisje, ook voor Dirk, de kinderen en de hele familie.

Fam Hermans

Elly S zei

Lieve Martine,

Ik zou zo graag iets voor jullie willen betekenen, maar voel me heel klein en nietig en weet dat er op dit moment heel weinig is wat we kunnen doen.

Van op afstand huil ik met jullie mee om Megasiel, dat kleine meisje dat zoveel onmenselijk leed heeft moeten doorstaan, maar gelukkig ook nog héééél veel mooie momenten met jullie beleefd heeft.

Dikke knuffel

Maria M zei

Wees maar zeker dat we heel veel aan jullie denken,en de kaarsjes laten flikkeren voor die lieve Siel!

Anoniem zei

Martine,

Als je moeder wordt, dan is er maar één ding dat je wil, je kind opvoeden en gelukkig maken. En dat kan enkel als je zelf bij je kind kan zijn, zodat je het kan beschermen en bijsturen. Dat heb jij het laatste jaar dikwijls moeten doen en soms kon je Siel echt niet helpen en moest je lijdzaam toezien. Maar gewoon door bij haar te zijn, liet je haar aanvoelen dat je haar toch beschermde. Je was op dat moment op de juiste plaats. De dag dat ze heenging, had je haar zo graag nog willen beschermen en helpen. De gevoelens die je neerschrijft, dat je bij haar wil zijn, zijn dus normaal en heel verstaanbaar. Siel heeft je op dat moment los gelaten en ze is een weg ingeslagen waar voor haar geen gevaar en pijn meer is. Dat het voor haar de juiste weg was, hebben we aan haar gezichtje kunnen zien. Ze wilde jou op dat moment zeker geen pijn doen, maar wilde dat je haar krachten overnam. Het leven verder zetten zonder Siel is op dit moment moeilijk, maar elke beweging die je doet, is een kracht van Siel. Zij heeft je die krachten gegeven opdat je ze zou gebruiken voor Talle, Rune, Dirk en jezelf. Laat de krachten van Siel door je lichaam stromen en laat aan Siel hierboven zien dat je haar krachten nuttig gebruikt. Ik hoop dat als je terug in de tijd denkt aan Siel dat je telkens weer een beetje krachten zal opdoen om toch heel langzaam terug een beetje moed te vinden om met je leven verder te gaan. En ooit zullen jullie terug samenkomen, als de tijd daar is, maar nu heb je hier nog een taak te vervullen als moeder van Talle en Rune, met de goedkeurende blik van Siel uit de hemel. Veel sterkte Martine en ook aan Dirk, Talle en Rune en de rest van de familie die hier sterk bij betrokken zijn.
Carine

Anoniem zei

Woorden schieten hier gewoon te kort.... We zouden je zo graag helpen maar hoe??? Want hoe graag we dit ook zouden willen, Siel bij jou terugbrengen kunnen we spijtig genoeg niet....
We denken aan jullie!
Erik, Els, Caro en Ynias

Anoniem zei

Een luisterend oor, troostende woorden, een mooie tekst, ... het is allemaal goed bedoeld, maar ... nadien blijven jullie, met z'n 4-tjes achter.
Geef de moed niet op ! Probeer voor elkaar een steunpilaar te zijn. Probeer zoveel mogelijk met elkaar te praten, over wat jullie voelen, over wat jullie denken, over wat jullie ...
Een dikke, troostende knuffel van ons allen.
Kathleen, Tom, Eddy en Maud.

Anoniem zei

Lieve Martine,
Je mag de moed niet opgeven. Je moet de mooiste herinneringen van siel vasthouden. Jullie zullen haar altijd missen. Ik hoop maar dat jullie een beetje kunnen genieten van de vakantie.
Martine,Dirk,Talle en Rune steun elkaar zoals jullie dat altijd al gedaan hebben.
Heel veel groeten,

Anoniem zei

beste martine dirk en de kinderen het is en was een moeilijke tijd voor jullie allemaal en talle denkt ik heb beenmerg gegoven toch is het niet gelukt dat moet rot zijn zij was mijn betse vriendinnetje maar altijd heb ik haar in mijn hart en jullie ook groeten chiara

Anoniem zei

Beste Martine en dirk,
Wij hebben zestien maanden geleden ook ons princesje verloren.Wij weten perfect wat jullie doormaken.Wij hebben bij toeval enkele weken geleden een tante van **Siel ontmoet.Mijn vrouw en ik hebben nu een nieuw doel gevonden.
Onze dochter haar wens was dat wij voor het meisjesvoetbal iets deden.Zo hebben wij op 4 maart dit jaar een club uitsluitend voor meisjes opgericht.Wij hebben op deze 4 maand reeds meer dan 40 meisjes in onze club.Er gebeuren dingen in het leven die wij nooit zullen begrijpen.Ook heb ik als papa hulp moeten zoeken om mijn woede en onmacht,verdriet te kunnen dragen.Soms lukt het de ene dag beter dan de andere.Echt een raad zoek hulp.Je kan alles niet alleen dragen.