zondag 22 februari 2009

Boem!!

Wat heb ik weer "gesield" vandaag!!!
Een nieuw werkwoord dat ik heb uitgevonden, "Sielen".
Het was boem-weekend!
De chiro-dagen bij uitstek voor een groot publiek.
Weet je nog, vorig jaar, wij samen naar de generale repetitie op zaterdag. Het was het weekend voor je binnen moest op't zesde. De donderdag voordien had je een ruggenprik gehad. Er was hersenvocht weggenomen. Hierdoor had je de dagen erna vreselijke hoofdpijn, je kon niet veel anders dan liggen. Jij lag op mijn schoot naar het hele gebeuren te kijken. Te glunderen naar het optreden van je vriendinnetjes en je zussen. "Volgend jaar kan ik ook weer meedoen mama." zei je me toen nog. "Ik hoop bij de dans want dat doe ik zo graag."
Dit weekend is alles zonder jou doorgegaan. Ik miste je uitstraling.
Velen van je leeftijsgenootjes hadden beslist om niet mee te doen. Zij waren op weekend ter voorbereiding van het vormsel en waren pas op zondag middag terug.
Ik herinner mij je laatste boem optreden, je zat in het 4de leerjaar, in het groepje dans. Je droeg een geel T-shirt. Op het einde gooide je een kusje in het publiek. Papa en ik staarden met open mond van verbazing. Wat deed je dat schitterend en zelfzeker. Op zijn Siels.
Moet ik je nog vertellen dat ik je mis Siel. Weet je dat al niet. Mijn aards verlangen naar jou is zo sterk.
Ik wil je terug kunnen knuffelen, je stem horen, je.......teveel om op te noemen.
Ik wil gewoon terug bij je zijn.
Ik moet vaak vechten om niet naar je toe te komen. En de tijd die eraan komt gaat dat alleen maar versterken. Wat zou ik me graag opsplitsen. Een deeltje bij jou en een deeltje hier.
Een gewoon aards verlangen.
IK MIS JE MEID!!!!!!!
Liefs mama.

Bij de vele bloggen die ik lees, las ik deze toepasselijke tekst.
Het geeft perfect weer hoe ik me dagelijks voel.

Ik kan niets zinnigs zeggen over rouwen,
alleen dat het vreselijk veel pijn doet.
Soms heb ik het gevoel
'dit is te hevig,
deze pijn kan ik niet aan'.
In het begin heb ik alles geprobeerd
om minder pijn te voelen.
Op een bepaald moment
ging ik gewoon op de grond liggen,
in de hoop dat het dan
minder pijn zou doen.
Mensen zeiden tegen me:
'Je doet het goed, je bent sterk'.
Maar...
zij hebben me nooit op de grond zien liggen hé!


Wij moeten onze pijngrens verleggen. Of we willen of niet.
Elke dag moet de lat hoger.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Martine en Dirk,

wat kan het toch kil zijn in jullie binnenwereld. Je voelt je zo verlaten, je hunkert zo naar Siel.
De buitenwereld ziet dat niet, voelt jullie niet.
Want daar wordt geleefd, gewerkt, gefeest, is er de boem... zonder Siel.

Wij geven jullie woorden, tijd, nabijheid, zoveel mogelijk van onze liefde, ... allemaal aardse dingen. De drang om te troosten en het weten dat die toch nog ontoereikend is doet onmacht nog steeds groeien.

We zijn maar mensen, met aardse kwaliteiten...
Het sterven van Siel is van een andere orde die we niet kunnen vatten, steeds minder kunnen uitleggen.

Sieltje toch,
hoe intens zijn de komende dagen,
maar weet je... we blijven toch je mama, papa en zussen helpen dragen!! Beloofd!

Veel liefs,
juf Gerd

protteke1 zei

Martine en Dirk,

het leven kan zo hard zijn, vooral voor mensen die het niet verdienen.
Wij weten niet wat jullie voelen, wat jullie denken, en troostende woorden schieten vaak tekort.

Het is makkelijk om te zeggen dat jullie moeten doorgaan met je leven, we voelen niet wat jullie voelen, we hebben niet meegemaakt wat jullie hebben meegemaakt.

Elke keer weer geconfronteerd worden met dingen die Siel graag deed, goed kon, waarvan ze kon genieten, teveel om op te noemen.

Talle en Rune,

voor jullie zal het ook niet makkelijk zijn om al die dingen te ondernemen zonder Siel. Ook voor jullie zijn er alleen nog de herinneringen. Ik ben er zeker van dat jullie nog graag tijd met Siel* zouden willen doorbrengen.

Lieve Siel*,

stuur je ouders en je zussen de kracht die ze nodig hebben en laat hen voelen dat ze het goed doen, ze hebben het zeker nodig.

Anoniem zei

de leeuw
die ze in je lijf hebben losgelaten
laat je nooit meer met rust...
hij zet zijn scherpste klauwen
hardnekkig en meedogenloos
in je weke lijf ,
je kan het gevecht tegen hem niet winnen...
hij is te sterk en te hard...
hij maakt jou heel erg duidelijk
hoe straf en onvoorwaardelijk
jou liefde voor Siel is...
hij doet jou dag in dag uit voelen
hoe vlijmscherp de pijn is ,
nu je haar niet meer kan voelen , strelen , kussen...
hij maakt jouw nachten
zo rusteloos
omdat haar bed al veel te lang onbeslapen blijft...
die leeuw legt jou zo vaak
op de koude grond als je niet meer rechtblijven kan ...
hij doet jou voordurend herinneren hoe ondraaglijk de dagdagelijkse realiteit is...

misschien
vindt ie ooit
nog eens een beetje rust...

Anoniem zei

Ook wij hebben op den BOEM 'gesield'.. We hebben het gemist dat je er niet bij kon zijn, maar ik weet zeker dat jij daarboven hard hebt genoten van de gekke toeren van jouw vriendinnetjes! Op onze chiro heb jij het speciaalste plaatsje gekregen, Siel! We nemen je nog steeds overal mee naartoe, en wees gerust, ook dit jaar ga jij met ons mee op kamp hoor!

Voor Martine, Dirk, Rune en Talle heb ik nog een mooi verhaaltje...

Gisteren was ik in het bos.
Op zoek naar drie bomen, drie bomen die ik gekend had.
Drie bomen die alle drie een tak hadden verloren.
Drie bomen die daar alle drie op een andere manier mee omgegaan waren.
Vandaag heb ik ze gevonden.
De eerste boom was gaan treuren om zijn verlies, en zei ieder voorjaar als de zon hem uitnodigde om te groeien: "Dat kan ik niet want ik mis een tak."
De tweede boom was geschrokken van de pijn en had maar snel besloten om het verlies te vergeten.
En ieder voorjaar als de zon hem uitnodigde te groeien, groeide hij.
De derde boom was geschrokken van de pijn.
Maar hij had gerouwd om het verlies.
En het eerste voorjaar dat de zon hem uitnodigde te groeien had hij gezegd: "Dit jaar nog niet."
Maar de zon kwam het jaar daarop terug.
Nu zei de boom: "Ja zon, verwarm mij opdat ik mijn wond kan verwarmen, ziet u, mijn wond heeft warmte nodig, opdat hij weet dat hij erbij hoort."
En het derde jaar dat de zon terug kwam sprak de boom: "Ja zon, laat mij groeien want er is nog zoveel te groeien."
Na wat zoeken vond ik de drie bomen, of eigenlijk twee.
De eerste boom was klein gebleven. De plaats van de wond was duidelijk te zien, het was het hoogste punt van de boom.
De tweede boom was geen boom meer. Een voorjaarsstorm had hem doen omwaaien. De plek van de wond moest ik gaan zoeken. Achter een heleboel bladeren vond ik hem.
De derde boom was het moeilijkst te vinden, want ik had niet verwacht dat hij zo groot en sterk was geworden.
Maar gelukkig kon ik hem herkennen aan de dichtgegroeide wond die vol trots in het zonlicht stond.


Groetjes
Carmen, chiroleidster

Maria M zei

Dag familie van Siel

Doe het op jullie manier.
Het is van een orde die we niet kunnen vatten ,schreef iemand in een reactie,zo voel ik dit ook aan.

Veel groetjes uit Mol!

Anoniem zei

Dag Martine,

Ik sta nog vaak bij de foto van mijn overleden broer Dirk.
Een foto van Siel staat heel dichtbij.
Ik blijf gewoon kijken en luister...
Woorden zijn dan overbodig; ik voel alleen zoveel warmte.

Ik wil je even een tekst van Doris Dorné meegeven:

"Jij blijft me
zo nabij

gisteren is
even ver weg
als vandaag

vergeten
kan niet
mag niet
moet niet

nog denken aan...
nog praten over...
nog stilstaan bij...

houden van
gaat nooit over"

Lieve groetjes

Hilde J.

Anoniem zei

Hey hey!
Super dat jullie mee boompkes komen planten! We kijken er al naar uit om jullie terug te zien!
Het zullen vier kanjers van bomen worden!!! Omringd door heel veel steunende 'bomen'!

Tot de 22ste!

Jurgen, Nancy, Erline, Amelie en Lennert x

Maria M zei

Groetjes van ons!
Dag allemaal.

Maria M zei

Goed weekend voor jullie samen!