zaterdag 7 juni 2008

Liefste Siel

Vandaag zou je 11 jaar geworden zijn.
Wat haddden we dit graag samen met je willen vieren. Samen dansen en springen en een verjaardagsliedje voor je zingen.
Je had de plannen voor je dag al héél lang klaar. We hebben ze dikwijls samen overlopen.
Te beginnen met een ontbijt op bed, dat is de traditie hier als er eentje jarig is. Een groots feest deze keer want vorig jaar mocht het niet. Nu zouden al je vriendjes mogen komen. Je zou voor iedereen je pizza klaarmaken. Spelletjes en een quiz stonden op het programma. Je vragen had je in je hoofdje al klaar. Als afsluiter echt vuurwerk. Het zou een dag geworden zijn om nooit te vergeten.
Vandaag hebben we je verjaardag in een nieuwe gezinssamenstelling moeten "vieren".
Héél vreemd, het lukte niet.
Van dit alles was er nu geen sprake. Het is in alle soberheid verlopen. Het eten is gebleven, we hebben je pizza gegeten vandaag. En we hebben de dag afgesloten met vuurwerk. Heb je het gezien? Het was schitterend!! Vanaf nu elk jaar op je verjaardag.
Ook heb je een cadeau ontvangen volgens Rune.
Voke had gisteren een klein lief konijntje gebracht in een hok. Deze nacht heeft een poes met het konijntje nogal wild zitten spelen. Het had er verwondingen van opgelopen. Deze avond is het aan die verwondingen overleden. Rune was héél blij:"Nu heeft Siel toch nog een cadeautje van ons gekregen mama." was haar opmerking.
Ben je er blij mee Siel? Geef het maar een mooie naam, hier heeft het Stampertje geheten.
Wat is het verschrikkelijk, je verjaardag herdenken in plaats van uitbundig te vieren.
Ik zou je zo graag in mijn armen nemen en knuffelen, genieten van je gezichtje als je een cadeautje opent. Niks van dit alles. Ik moet het stellen met foto's.
Weet je nog Siel hoe slecht ik me voelde toen Talle voor de eerste keer mee op kamp vertrok. Elke dag zat ik te wenen en brieven te schrijven, jij lachte ermee.
Het gemis van een kind, rotslecht was ik ervan. Bijna niet in staat om werk aan te vatten.
Tot het bezoekdag geweest was, dan was ik terug een beetje "geruster". Ze stelde het goed daar.
Wanneer is het bij jouw bezoekdag? Ik zou zo graag eens langskomen. Dan kon ik zien hoe mijn 2 kinderen het daar stellen op die verre reis.
Kan je het een beetje vinden met je grote broer? Nu moeten jullie samen de verjaardagen vieren.
Lieve Siel ik wil je een gelukkige verjaardag wensen. Hoe doe ik dat?
Ik gooi kusjes in de lucht en hoop dat je ze ontvangen mag.
Ik wil van je dromen vannacht!!!! Kan jij me daarbij helpen???
Ik hou van jouw en zie je héél graag, je bent de liefste en de beste Siel van de hele wereld.

Dikke knuffel en duizenden kusjes van mama!!

18 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve Martine,

Ook ik heb gisteren weer wat tranen laten vloeien, de dag dat Siel 11 jaar zou worden. Het zal voor jou héél moeilijk geweest zijn. Veel sterkte toegewenst en vergeet niet dat ik altijd voor je zal klaarstaan.

Lucia

Unknown zei

Lieve Siel,
ik had ook heel graag een mooie tekening voor je gemaakt! Je bent en blijft mijn lieve "Siew". Dat je daarboven het prachtige vuurwerk kon zien, daar ben ik zeker van.
dikke knuffel,
Nette

Anoniem zei

Lieve allemaal,

We hebben gisteren veel aan Siel en aan jullie gedacht, nog meer als anders. Ik ben er zeker van dat Siel heel blij zal zijn met het konijntje en dat ze genoten heeft van dat vuurwerk speciaal voor haar. Een feestje zal ze zeker en vast gehad hebben, daar waar ze nu zijn. Oh, wat zou ik ook toch eens graag gaan kijken tijdens zo'n bezoekdag.

Veel liefs, Ellen Tom en Mats*

Maria M zei

Groetjes tot bij de sterren!
Dag siel!

marc en linda zei

beste allemaal,
Wij hebben gisteren véél aan jullie gedacht en ook aan Siel.Zij zal zekers genoten hebben van het vuurwerk en jouw kusjes Martine die heeft ze ook gekregen wees daar maar zeker van.Siel zal nooit vergeten worden door ons en voor jullie hebben wij steeds een woordje troost over.Onze kaarsjes blijven ook elke avond branden voor jullie hou de moed erin en heel veel sterkte nog toegewenst door ons allemaal
veel lieve groetjes

Anoniem zei

Lieve Martine,

wat zal Siel opgekeken hebben bij het zien van het vuurwerk, opgetogen dat jullie haar verjaardag toch een beetje hebben doorgebracht zoals zij het had gekozen, met haar pizza en vuurwerk. En die kusjes, zeker weten dat ze die heeft gekregen, ze zal klaargezeten hebben om ze in ontvangst te nemen daar waar ze nu is. En weet je Martine, ze is niet alleen, haar grote broer zal haar bijstaan.
Ik ben er zeker van dat ze het konijntje goed zal verzorgen.

Dikke knuffels voor het hele gezin

Anoniem zei

Hoi Sieltje,

Ik wens je nog een gelukkige verjaardag hoog boven de wolkjes.
Je zal je lieve familie vast en zeker goed gevoeld hebben daarboven en een prachtig zicht gehad hebben op het vuurwerk.
Hoewel we je toch wel veel liever hier beneden hadden.

Heel veel vliegende kusjes tot hoog boven in de hemel,

Knuffeltje van je kleine vriendinnetje Nora, xxx

Anoniem zei

Hey,

vandaag schoolfeest trapop.
Dat moet voor jullie ook weer niet gemakkelijk geweest zijn.
Iedereen ziet jullie 'nieuw samengesteld gezin'.
Ik kreeg er koude rillingen van...

Het is niet simpel om als 'vreemde' aan jullie te laten weten dat ik elke dag aan jullie denk en dat Siel nog altijd een plaatsje heeft in onze woonkamer.
Het kan alleen langs deze weg.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, gewoon een reactie plaatsen. Op deze manier is het voor velen, onbekenden voor jullie, de manier om aan jullie te laten weten dat er elke dag aan jullie gedacht wordt en dat ook wij elke dag aan Siel denken en ook zaterdag gedacht hebben van: Siel is/was jarig vandaag...

Ik vind dat jullie dat prachtig gedaan hebben om haar zo te vieren. Elk jaar vuurwerk op Siels verjaardag, daar gaat ze ongetwijfeld naar uitkijken, elk jaar opnieuw.

Lieve familie, doe het op jullie manier. Ik ben er zeker van dat jullie zo blijven (over)leven.
En durf mensen, jullie naasten aan te spreken over jullie verdriet. Ik ben er zeker van dat je veel troostende schouders gaat krijgen, maar dat velen van hen zelf niet de juiste woorden vinden om ze aan te bieden.

Ik doe het op deze manier en hoop dat jullie er iets aan hebben.

Veel liefs.

Anoniem zei

Siel ik zal je zo hard missen Hvj
xxx -jes

Anoniem zei

Lieve Siel,

wat missen je klasgnoten je!! Vrijdag hebben we jouw verjaardag "gevierd" op het pleintje. We luisterden naar een mooi verhaal van Toon Tellegen.
Daarna stuurden we jou enkele ballonnen met een lieve verjaardagswens. Dat heb je zeker gevoeld. Met z'n allen hebben we ook jouw naam gevormd en er een mooie foto van genomen.
Dit werd een klein cadeautje voor een grote Siel! Rune heeft het thuis bij jou gezet.

Gisteren was er dan het schoolfeest. Weer zo'n speciale dag waarop we héél veel aan jou gedacht hebben. Je mama zei na het optreden: "Dit zou ons Siel héél graag gedaan hebben." Je vrienden ook, maar er ontbrak voor hen iemand...

Vandaag wilden de vijfdeklassers over je praten, Siel, iets over je horen, ze wilden dat ik een gedichtje over "ik zocht je" voorlas.
En net als vrijdag was er weer verdriet...

Lieve Siel,
we hebben het soms moeilijk zonder jou, maar we zijn ook héél blij dat we zoveel leuke herinneringen aan je hebben. We gaan morgen nog eens het "surprise-bezoek" in ons hoofd overdoen. Wedden dat er dan lachende gezichten zullen zijn omdat dat toen zooo leuk was voor u en voor ons? En dan zeggen we: "Dank u, Siel dat we dat met jou mochten beleven!"

Martine en Dirk,
je leest het goed...
Siel wordt op school door groot en klein ENORM gemist!!

juf Gerd

Anoniem zei

Dag Martine,

Je kan met heel veel liefde over je dochter praten; je kan heel warm mét je dochter praten.
Genieten van haar gezichtje bij het opendoen van een cadeautje; op bezoek willen gaan bij je kinderen...
Je hebt me weer beroerd...
Rune heeft het doodgaan van het konijntje echt apart aangevoeld en tot iets moois gemaakt...
Martine, ik blijf dicht bij jou en je gezin in gedachten.
Voor Talle nog veel moed voor de komende examens.

Veel liefs en slaapwel...

Hilde J.

Anoniem zei

Lieve Siel,

Gelukkige Verjaardag. Ik heb aan je gedacht. Ik heh een kaarsje voor jouw en je familie laten branden.
Dag sterretje.

chiro vriendinnetje.

Anoniem zei

Lieve Martine, Dirk, Talle en Rune,

Jullie PRACHT-meid, -zusje leeft in zo enorm veel harten dat ze helemaal niet ver weg is, dat kan gewoon niet. Daardoor heeft ze zeker het schitterende vuurwerk gezien en de vele kusjes ontvangen. Ze zal er zeker heel blij mee zijn.


Lieve Siel,

Voor jou nog een (late*) gelukkige verjaardag. Ik hoop dat je, waar je nu bent, héél veel vriendjes hebt en dat je een héél groot feest hebt gehad. Het feest waarvan je altijd hebt gedroomd.
3 dikke kussen voor jou!

Veel liefs en sterkte voor jullie allemaal!
Diane


*al zo dikwijls dit bericht gelezen maar ik wist niet eerder wat te schrijven.

Anoniem zei

Hey Siel,
hallo mama en papa en zusjes,
familie en vriend(innet)jes,

ook ik ben wat laat maar toch nog een hele mooie verjaardag aan kleine Siel.. Ik was opnieuw zo ontroerd door die prachtige tekst van mama Martine, door dat bijzondere cadeautje dat Rune zag..

Ik vind het al buitenstaander al zo moeilijk en kan me onmogelijk inbeelden hoe het voor jullie moet zijn, maar ik denk dat jullie heel veel bijzondere mensen in jullie omgeving hebben, de familie, de vrienden, de school.. dat heeft me al die maanden lang geraakt en ik hoop dat ze er voor jullie kunnen blijven zijn.

Maar weet dat ook iemand zoals ik, zonder dat we elkaar echt kennen, heel veel aan Siel denk.

Bianca

Maria M zei

Groetjes aan jullie allemaal op de Hodonk!
XXXXXX


Kaarsje branden hier voor Siel;

Maria M zei

Dag Talle en Rune,veel geluk bij jullie examen.

Je grootvader deelde vroeger in de school de prijzen uit,en mocht kroontjes uit delen aan de beste,vraag het hem maar eens.
En wie weet wat heeft hij dan voor jullie wel om uit te delen,maar eerst werken he!
Tot later!

Groetjes ook voor jullie ma en pa.

Anoniem zei

Dag allemaal,

Er zijn geen woorden om het gemis van Siel op school weer te geven. Na dinsdag is het moeilijk in 5A om gewoon te doen wat moet gedaan worden. Maar iedereen doet zijn best om er SAMEN mooie dagen van te maken, met Siel erbij
diep in ieders hart!

(uit de herdenkingsviering)

Altijd...
we steken een kaars
voor je aan
we dragen je hoog
en diep in ons hart
en in het licht
van de vlam
noemen we je naam
Siel, we zullen je nooit vergeten
in ons hart daar woon jij
daar blijf je
voor altijd bestaan

in naam van Siels klasgenootjes,
juf Gerd

Anoniem zei

sorry maar ik vind niet de juiste woorden,
Lieve Siel ,wel heel laat maar toch ook nog een fijne verjaardag meisje , ik hoop dat je kon voelen hoe jou familie , toch zo hun best hebben gedaan om jou op zo'n aparte manier toch een fijne verjaardag te geven.
Aan de familie ik ben jullie niet vergeten ,ik wens jullie allemaal veel sterkte toe.