zondag 19 oktober 2008

Siel's koekjes

Door haar ziekte werden alle hobby's van Siel van tafel geveegd. Niet meer naar school mogen, niet meer naar de chiro, niet meer naar de tennis.... Moeilijk voor een sociaal kind als Siel.
Toch bleef ze niet bij de pakken zitten en stilaan ontpopte ze zich als chef-kok in de keuken.
Als ze al eens terug bij moeke op vakantie mocht, stonden ze samen in de keuken en beiden amuseerden ze zich te pletter. Koekjes bakken, wafels bakken, moeke leerde Siel's pizza maken. Chef-kok en souschef wisselden hun bevindingen uit. Een lust om zien!! Het resultaat mocht er ook telkens weer wezen.

1 jaar geleden stelde mvr. directeur voor, om voor haar en de leerlingen van het vijfde, koekjes te bakken. Voor Siel en moeke zo gezegd en zo gedaan. Het duo ging aan de slag en in een mum van tijd hadden ze 100 koekjes gebakken.
Vol trots gingen Siel en ik met de buit naar trapop.
Wat hadden wij er deugd van dat we onverwacht op bezoek gingen met een mand vol koekjes in de aanslag.

Met de herfstvakantie in het verschiet, is dit misschien wel eens plezant om met je kind of kleinkind de proef op de som te nemen. Hierbij geef ik jullie het recept van Siel's koekjes. Pret verzekerd!!!!

-250gr bloem
-1 afgestreken tl bakpoeder (of zelfrijzende bloem)
-75 gr suiker
-2 zakjes vanillesuiker
-1 ei
-125 gr koude harde boter
-chocolade

Bloem+bakpoeder mengen, op de kneedplank zeven en in het midden een kuiltje maken. Suiker en vanillesuiker en ei in het kuiltje doen en wat bloem tot een dik papje roeren. Koude boter kleinsnijden op het papje leggen, met bloem bedekken en van het midden uit alles vlug tot een glad deeg kneden, kleeft dit dan een tijdje laten afkoelen in de ijskast. Het deeg dun uitrollen op een ingebloemde ondergrond en vormpjes uitsteken, Siel gebruikte altijd hartjes maar het kunnen allerlei andere zijn. Op een ingevette bakplaat leggen en in de voorverwarmde oven schuiven. 175° à 200° Baktijd 10-12 min(warme lucht)
Chocolade au-baine-marie tot een zalfachtige massa roeren.
De afgekoelde koekjes op boterhampapier leggen en met een vork onregelmatig de koekjes besprenkelen.

Veel succes!!!!

Liefste Siel,
Telkens we je koekjes maken, denken we aan je.
Telkens we je pizza maken, denken we aan je.
Telkens we spagheti koken, denken we aan je.
Telkens we frietjes van de frituur halen, denken we aan je.
Telkens papa en mama samen koken zeggen we steeds tegen elkaar: "Wat zou Siel ons graag geholpen hebben."
Jij kon zo genieten van de kleine dingen des leven.
Dit moeten wij opnieuw leren. Het is een kunst!!!!
Jij was onze leraar, wij de leerling!!!
We missen je!!!!!!!!!

19 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Martine, Dirk, Talle, Siel* en Rune,

terug gaan in de tijd... wie doet het niet als je van Siel houdt, ze echt gekend hebt...
En inderdaad, eergisteren was de koekjesdag jarig. Een zalige herinnering voor de school! Ik heb nog altijd spijt dat ik er toen niet bij was.

Martine, geweldig dat je ons Siels koekjes leert bakken. Ik weet zeker dat er in de komende herfstvakantie uit menig huis een heerlijke geur zal opstijgen. Een nieuw begrip zal door veel kinderen gebruikt worden in de vraag: "Mama, wanneer gaan wij 'de Siel-koekjes' bakken?"

Lieve Martine, Dirk, Talle, Siel* en Rune,
het siert jullie enorm dat jullie ons dit plezier gunnen, terwijl jullie zo je best moeten doen om van iets te kunnen "genieten".

Liefs,
juf Gerd

Elly S zei

De leermeester maakt niet alleen wakker wat al in de leerling aanwezig is, maar de leerling ontplooit op zijn beurt ook de leermeester.

Lieve groetjes

Anoniem zei

mmmmm,
Ik ben gek op koekjes!!!

Koekiemonster

Maria M zei

Ha , wat die Elly daar zegt ,klopt ook he !
Groetjes

Anoniem zei

Hallo Martine,


Ook hier gaan we Sielkoeken bakken in de vakantie!!!

Dank je wel voor het recept.

Anoniem zei

Smullerdesmul!
Ja, dat zien we hier wel zitten die Sielkoekjes! Het zal een voltreffer zijn bij de kids, daar ben ik zeker van!
Lieve groetjes

Nancy

Anoniem zei

Dag Martine,

Ons Janne had al een paar keer gevraagd of we ook eens niet die lekkere koekjes van Siel konden bakken, want die waren veel lekkerder dan die wij bakten. Ik ga zeker mijn recept aanpassen, zodat wij voortaan ook de "Siel-koekjes" kunnen eten, terwijl we waarschijnlijk leuke herinneringen ophalen aan Siel!!

Dankuwel Martine en Siel!

Anoniem zei

Wat een goei idee, met de herfstvakantie in het verschiet. Die koekjes gaan we zeker uitproberen... lieve Siel, dan denken we nog eens extra hard aan je! Heb je me gezien, ik heb daarstraks nog naar je gezwaaid, naar dat mooie schitterende sterretje aan de hemel.

Heel veel liefs van je kleine vriendinnetje, Nora XXX

Anoniem zei

We zullen Siels koekjes zeker eens bakken.Bedankt voor het recept. Groetjes voot jullie allemaal.
Han

Anoniem zei

We zullen Siels koekjes zeker eens bakken.Bedankt voor het recept. Groetjes voot jullie allemaal.
Han

Anoniem zei

Dag allemaal,
Heb zelf nog nooit koekjes gebakken maar deze sielkoekjes ga ik zeker eens proberen,het kunnen niet anders dan zeer lekkere zijn. Beankt voor dit receptje.
Groetjes Fam.Maes

Tricky zei

al heb ik Siel niet gekend (hoewel, door deze blog toch wel een beetje!), ik ga binnenkort een weekend op kinderen passen en me ook aan de Siel-koekjes wagen...
maar volgens mij smaken ze nog beter als je dit mooie meisje en haar familie kent...
mooi ook om haar op die manier 'levend' te houden!
tricky

marc en linda zei

dag allemaal,
wat fijn dat je ons de koksgeheimen van de Sielkoekjes met ons allemaal wil delen,we gaan ze zekers eens proberen,
Hopelijk valt het werken ook nog altijd mee en voor de meisjes de eerste examens
De herfstvakantie komt eraan weer een zéér moeilijke tijd voor jullie en voor jullie familie,maar wees er zeker van vele onders ons zullen met jullie meevoelen en aan Siel hierboven een kusje gooien
onze kaarsjes branden ook nog steeds
héél véél liefs van ons allemaal
fam.smets

Anoniem zei

Dag Siel,

Ik zie je nog in de deur staan met de koekjes. Allemaal netjes verpakt in een doorschijnend zakje. De koekjes zagen er fantastisch uit (en dat waren ze ook!) Véééél lekkerder dan eender welke bakker ze bakken kan!
Ik ga ze in de vakantie zeker bakken... Ik weet als ik daarmee bezig ben dat ik me heel dicht bij jou zal voelen!

Martine,
wat fijn dat je ons op deze manier een tastbaar en positief gegeven schenkt om Siel te herinneren...
Trouwens, ik kijk ook al uit naar het recept van de Siel-pizza!

Lieve groeten,
Greet V.

Anoniem zei

<3 Siel ik mis je altijd
en ik vind het super fijn dat
we in de klas kaarsjes branden voor jouw

IK MIS JE

Anoniem zei

Hoi Martine,

Lang geleden!
Maar toch ben ik er weer!
Ik mis Siel echt superhard!
Vandaag hebben we op school de Sielkoekjes gebakken!
Die waren superlekker!
Er waren veel hartjes bij!
Ik had hartjes, sterretjes, eendjes, olifanten en engeltjes!
Dank je wel dat je het recept geschreven hebt!
We hadden ook hard aan Siel gedacht!
Iedereen blijft nog altijd een beetje denken aan Siel!
In onze klas is er een huisje gemaakt voor Siel!
Deze week brandden er elke dag twee kaarsjes!
Maar dat mocht niet meer van de meester!
Ook hebben we zelf op onze bank kaarsjes laten branden!
Met een boodschap onder, die na een tijdje zichtbaar werd!
Heel mooi!
Ik wens jou en je familie nog veel sterkte toe!
Misschien tot nog eens!

Hoi Siel:
Bedankt voor die supermooie regenboog deze morgen!
En bedankt dat de koekjes gelukt zijn!
Jij was er vandaag echt bij!
Hopelijk zien we je nog een keer!
Tot onverwacht!

Groetjes

Eline (Van Gestel)

Anoniem zei

Martine,

wat lief dat je ons via het recept laat delen in een stukje van Siel. De koekjes zullen hier in de vakantie zeker en vast gebakken worden. Hier wordt vaak aan Siel gedacht, er wordt regelmatig over haar gesproken, ook al kenden we haar niet persoonlijk. Maar door de blog te lezen en te volgen, leek het alsof we haar al jaren kenden. We hebben meegeleefd met jullie en dat doen we nog steeds. De naam van Siel wordt regelmatig vermeld.

En inderdaad, een nieuw begrip "siel-koekjes".

Maria M zei

Dag Talle en Rune


Geniet van je vakantie,want voor je het weet is het weeral voorbij.

Herfst knuffels

Anoniem zei

Lekker, lekker, lekker !
Het is vakantie dus zijn we aan de slag gegaan.
De koekjes van Siel, en allemaal hartjes.
Iedereen heeft ervan genoten en we hebben de ganse tijd aan Siel gedacht.
Dikke knuffel,
An & Britt (Brammeke heeft ook geholpen)