dinsdag 7 augustus 2007

Beenmergpunctie

8.00 u Siel en mama vertrekken naar Leuven. Vandaag ging de beenmergpunctie door, 1 weekje later dan gepland. Siel moest eerst voldoende recupereren en de witte voldoende hoog.
Na een bloedcontrole was het dan zover.
-hemoglobine of rode bloedcellen 9.5, Siel maakt zelf bloed aan.
-bloedplaatjes 334000
-witte bloedcellen 3500
De bedoeling was om om 10.00 u. onder narcose te gaan, het is uiteindelijk 12.15 u. geworden voor ze ons meenamen. Na een 25 min. is het al voor bij.
Het beenmerg wordt uit de bekkenkam genomen, een plaats waar veel beenmerg zit. Siel is altijd stijf na de ingreep en dit duurt een paar dagen alvorens die pijn volledig weg is. Dit is de 3de keer dat ze dit ondergaat. De eerste na 12 dagen opname en chemo's en bepalend in welke categorie we vallen (high risk). De 2de na de 1ste blok chemo's en dat resultaat was goed de chemo's sloegen voldoende aan op dat moment.
Mama mag bij Siel blijven tot ze slaapt en ze is terug bij Siel voor ze wakker wordt. Als ze dan wakker wordt wil ze direkt drinken en eten. Daar moet ze altijd even op wachten, te lang naar haar zin.
Om 13.30 zijn we terug op de vertrekplaats (dagzaal) en kan ze eerst drinken en als dat er een kwartier in blijft mag ze eten, zalig.
Dat nuchter blijven vindt Siel verschrikkelijk, ze eet zo graag tegenwoordig en als je er dan niet aankan. Maar ja hoe zouden we zelf zijn, honger lijden nee hoor, liever niet.
Het resultaat weten we maandag 13 aug. voor een deel en na 3 à 4 weken het belangrijkste. Altijd bang en lang afwachten, we mogen niet aan het ergste denken maar toch, in ons achterhoofd. De dokters maken ons ook altijd bang, of liever ze zetten ons met de 2 voeten stevig op de grond.
Maandag worden we terug opgenomen en beginnen we aan blok 3. Normaal 1 week opname, laat ons hopen, het is zo goed thuis.
Tot dan zijn we thuis, een beetje vakantie als we niet naar Leuven moeten.
Siel maakt maar plannen, spelen met vriendjes, cinemabezoekje, koken en eten, ze zit vol energie.
De week gaat tekort zijn denk ik.

3 opmerkingen:

Juf Anja zei

Hoi Siel,

Ik heb vandaag voor het eerst gehoord over jou Blog site. Vandaar dat ik via google op zoek ging. Daar kwam ik uit bij de site van jou tennisclub en zo kwam ik al snel op jou site terecht. Ziet er op het eerste zicht knap uit, maar aangezien ik hem pas ontdekt heb, heb ik nog niet de tijd gehad om hem goed te bekijken. Dit ga ik zeker nog doen.
Hopelijk heb je niet al te veel pijn na de behandeling van vandaag en kan je genieten van al je plannen voor deze week.
Zelf heb ik ook een site gemaakt, vooral met foto's van mijn zoontje en onze uitstapjes. Als het weer eens regent en je zou je vervelen kan je daar misschien eens een kijkje nemen.

http://users.telenet.be/anjam/Niels

Aan ieder van jullie nog heel veel sterkte, ik heb enorm veel bewondering voor wat jullie reeds doorstaan hebben. Erg moedig van jullie, geniet van de goeie dagen.

Groetjes van Juf Anja

Janne zei

hoi siel,

deze avond is het feest.
want mijn neef Maarten is jarig!!
ik verveel mij dood!
want ik heb nu een beetje buikpijn!!
maar dat is nog niet zo erg als jou ziekte!!
nog heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel beterschap
janne

Elly S zei

Dag Siel en mama en papa en zusjes,

Jullie kennen mij niet, maar via via hoorde ik van je weblog. Ik heb net het hele verhaal gelezen en wat ben jij een moedige meid Siel met alles wat je al hebt meegemaakt. Jammer genoeg weet ik waarover ik spreek. Heb zelf ook al vele chemokuren gehad en kan mij dus voorstellen hoe je je voelt. Ik ben blij te lezen dat je heel veel geniet van de goede dagen samen met je zusjes en vriendinnetjes. Blijf dat zeker doen en probeer je die leuke dingen te herinneren als je je slecht voelt! Alvast veel sterkte voor jullie allemaal voor blok 3.