donderdag 31 januari 2008

Geen briefje meer.

Ja, jullie lezen het goed. Siel is terug op kamer 413, sinds deze morgen 11.OO u.
Deze morgen vroeg uit de veren want er staat een verhuis op het programma.
Had net contact gehad met de verpleger van Siel en zegt dat ze inderdaad terug kan. Ik vroeg of ik langs mocht komen, en dat kon vanaf 9.30 u.
Zo lang wachten voor Siel. Ik knijp een beetje van die tijd af en ga toch wat vroeger.
Dit had ik willen opnemen om hééél vaak te kunnen laten afspelen. Die liefdevolle groet, mijn haren stonden recht omhoog. "MAMA" riep ze. Het eerste wat ik hoorde was dat ze haar stem terug heeft. Door de tube in haar keel kon Siel alleen nog maar fluisteren gisteren.
Siel zegt:" Iedereen kent mij hier en ik ken niemand." Het tijdsbesef is er niet.
We bereiden ons voor voor de verhuis naar het vierde. Siel is hééééééél misselijk en moet terug veel braken. Maar er komt niks want er zit niks in.
Als ze verlost is van de blaassonde en alle andere kabeltjes die nu overbodig zijn, kunnen we eindelijk vertrekken. Nu zie ik pas echt hoeveel het er zijn. Siel heeft een katheter met 3 uitgangen, aan 2 van die uitgangen hangen balkjes met 5 kraantjes. En aan die ene is er een onderverdeling van nog eens 3. In totaal dus 13 ingangen met infuuslijnen om medicatie toe te dienen. Zoveel ingangen, om misselijk van te worden en dan had de verplegeing dikwijls nog een kraantje tekort om medicatie toe te dienen. Nu snap ik waarom Siel een hickmankatheter nodig heeft.
Terug naar ons vertrouwde stekje boven.
Boven aangekomen brieft de verpleger van benenden, alles naar medicatie toe, met Johan, onze verpleger hier. "De medicatie tegen het misselijk zijn is die systematisch doorgegeven?" vraagt Johan. Nee, en naar de toekomst toe als er een ander patiëntje van jullie komt moeten we dat toch wel anders aanpakken. Nu heeft Siel geluk dat de mama het zo goed wist. Wij weten niet wat jullie allemaal geven.
Erg, ik krijg gelijk dat ik er goed aan gedaan heb om zo boos te worden. Eigenlijk mag dat niet in een ziekenhuis als dit. De samenwerking en communicatie tussen 2 verschillende afdelingen verloopt niet zoals het hoort, en dat in een technologisch tijdperk als dit.
De verpleger vertrek maar geeft me eerst een stevige handdruk. Ik bedank hem voor de goede zorgen van Siel want hij heeft me gisteren geholpen met het aandringen tot.
Geeft hij mij een compliment waar ik een hele tijd op ga teren, "Je hoeft me niet te bedanken want jij bent een moeder, zoals een moeder hoort te zijn."
Als dat niet mooi is.
Papa komt toe om ons te bevoorraden met wat we nodig hebben.
Siel ziekt verder uit, ze ligt de hele dag te kreunen in bed van pijn en misselijkheid. Al de mogelijke medicatie wordt gegeven. Niks blijkt te helpen.
De dokters toeren en delen het resultaat van het beenmerg mee.
IS HEEL GOED!!!
Siel moet proberen van zoveel mogelijk uit haar bed te komen. De spieren, ze zijn weer helemaal weg, zo snel gaat dat.
Eindelijk valt nu de spanning van deze week echt weg!!!!! Op naar de transplantatie!!!!

5A heeft een gedichtenbundel geschreven voor Siel. Juf Gerd samen met juf Magda komen die overhandigen. Vandaag is het gedichtendag.
Siel kan spijtig geen bezoek ontvangen, te ziek, dus de mama beslist om een "ik-moment" te nemen en een koffie te gaan drinken. Papa blijft bij Siel.
Onze zorgen voor Siel kunnen terug beginnen. We zijn weg van IZ en hopen dat we daar nooit meer hoeven te zijn.
Ik ga genieten van ons eerste nachtje terug samen. Al is ze te ziek en zal ik weinig slapen.

12 opmerkingen:

marc en linda zei

dag Siel,Martine,Dirk,Talle en Rune
Wat een goed nieuws PROFICIAT voor Siel,wat een SUPERMEID,goed gedaan meisje.Blijf zo verder vechten dan kom je er wel.Martine wat een prachtvrouw ben jij toch,waar haal jij die moed en kracht vandaan?Nu zullen jullie op den 413 veel bij te praten hebben,geniet ervan.Voor de rest van de familie zal dit ook een opkikker zijn na de vele moeilijke dagen
Probeer nu toch allebei goed wat te slapen en niet opgeven SAMEN STAAN JULLIE STERK,en wij de blogschrijvers en alle lezers leven intens met jullie mee, de kaarsen branden nog steeds vorr jullie
groetjes marc en linda

Anoniem zei

Wat een hoop goede berichten, vooral ook van het beenmerg! Hoe is het met de witte soldaten?
Weg van de IZ en terug op 413, heel goed nieuws.
Ik hoop dat jullie een goede nacht samen hebben en dat Siel zich morgen beter voelt.
Lieve Siel je bent inderdaad een sterke madam net als je mamma.
Ze heeft hele mooie brieven voor je geschreven.

veel liefs,
ook voor Dirk, Rune en Talle

de buren

Mien zei

Eindelijk... eindelijk heb ik al mijn moed bij elkaar geraapt om hier ook eens iets te schrijven.
Martine, ik kan het niet onder woorden brengen hoeveel bewondering wij voor jou en je gezin hebben! Alle dagen wordt ook hier de blog gelezen, en wachten we dikwijls vol spanning het volgende bericht af. Maar ik ben bang hier de verkeerde dingen te zeggen, maar van de andere kant put jij uit deze berichtjes misschien toch ook nog wat kracht!? Dus trok ik, net als jij, ook mijn stoute schoenen maar eens aan en waag het er maar op...
En nu vandaag toch nog eens echt goed nieuws! Weg van die IZ !!! Dat heeft ze toch weer wel knap gedaan eh, die Siel van jullie!
Ik wou alleen dat wij ook wat meer konden doen voor jullie. Wij kunnen enkel met jullie proberen (vanop een afstand) mee te leven in jullie strijd tegen dit onrecht.
Martine, vandaag was ik in de kerk voor een gebedswake en ook daar heb ik veel aan Siel gedacht. Ik heb zelfs voor haar "gebeden", op mijn manier weliswaar.
Ik weet het, 'het geloof' is in deze tijd niet meer zoals vroeger, maar ik denk toch dat wij die dingen nog een beetje hebben meegekregen in onze opvoeding...
Martine, Dirk, Talle, Rune en vooral Siel, blijf vechten in deze strijd, blijf de moed erin houden, doe voort zoals jullie bezig zijn en dan gaan jullie er wel komen, samen...
Ook voor moeke en voke heel veel steun, want ook zij kunnen dat wel gebruiken!!! Nu kan voke weer heel lekker eten maken voor zijn Siel!!!
Jaja Siel, het ruikt hier dikwijls heel goed, en dat dat dan lekker is daar twijfel ik niet aan!
Heel veel sterkte aan allen!
Mien, Mario, Stijn, Thomas en Jesse

ingeborg zei

GOEIEMORGEN
Ik ben heel de week vroeger opgestaan om het goede nieuws op de blog te lezen. En eindelijk is het zover !!!
PROFICIAT SIEL dat heb je weer knap gedaan.
Groetjes Ingeborg

Unknown zei

Hallo Siel en co,

We zijn echt enorm blij dat je eindelijk terug op je "vertrouwde" afdeling bent! Wat ben je toch een dappere meid!
We zouden graag op bezoek komen, maar je moet nu heel goed rusten! Ons Nore heeft trouwens de windpokken en we mogen nu met ons Nette ook nergens komen, omdat ze misschien ook besmet is. Voorlopig is het kamperen bij oma en opa en houden we de zusjes uit elkaar. Daar ken jij ook alles van, je hebt je zusjes lang genoeg moeten missen. Probeer nu te genieten van je mama, papa en je zussen en laat je maar goed in de watten leggen (dat zal zeker geen probleem zijn) Laat de "room-service" maar afzakken naar 413 zodat je snel terug op de been bent!

Dikke knuffel,
Stijn-Joke-Nore-Nette

Anoniem zei

Dag Martine,

Het compliment dat je van de verpleger IZ hebt gekregen is één van de mooiste die je ooit kunt krijgen, denk ik...
Misschien kan dit ook doorgegeven worden aan de papa en moeke en voke...
Hou je goed, hé

Dag Siel,

Je hebt je mama, ook al ben je zelf nog heel ziek, heel gelukkig gemaakt, gewoon door haar zo uitbundig te verwelkomen op IZ...
"Iedereen kent me en ik ken niemand" Dat was wel een beetje raar, zeker.
Je moest eens weten hoeveel mensen met je meegaan, al is het dan in gedachten...
Ook al ken je mij niet echt, ik zou je graag eens een hééééle dikke knuffel willen geven.
"klein maar dapper". Als dat niet voor jou geldt!
Laat je lekker verwennen,hé

Groetjes
Hilde J.

Maria M zei

Dag lieve kleine meid,je bent terug op 413,en dat werd hoog tijd!

En kaarsjes branden voor een goed verloop verder.

Anoniem zei

Goed zo Sieltje,
Geweldig goed van je , nu maar hopen dat je niet te lang zo slecht voelt.

Martine, wat die verpleger tegen jou gezegt heeft, dat verdien je wel .

Sieltje doe zo voort , wat zullen de papa en de zussen blij zijn.

Ook hier blijft het kaarsje branden .
veel liefs

Anoniem zei

Hey Martientje
Ik ben sinds deze week je blog aan het lezen.Kan je alleen maar feliciteren met je moed en doorzetting en het opkomen voor je straffe madam.
Doe het goed ginder
SUPER dat Siel terug op haar vertrouwde kamer is
groetjes
Ilse VdS

Anoniem zei

FANTASTISCH !
Nu kunnen jullie weer volop genieten van elaars aanwezigheid.
Hopelijk voel je je snel weer beter.
De vele knuffels, kusjes en lieve woordjes zullen daar wel bij helpen ! Geniet van elkaar !
Ondertussen branden hier twee kaarsjes met mooie hartjes erop.
"Een lichtje brand voor Siel"
Tuur en louis brachten deze mee van school,allemaal gemaakt door jou klasgenootjes, tof hé !
Met al deze brandende lichtjes kom je er vast weer boven op. We geloven in jou, "sterke madam" !
Veel groetjes vanop de Hodonk,
Jef, Hilde, Tuur, Louis en Anna

Anoniem zei

Hallo Siel,
We hebben nog maar net jou blog ontdekt. Mijn dochtertje (Kato)heeft botkanker gehad en is ook heel lang op het vierde geweest. (www.katodero.be)
Ik lees dat jij een ongelooflijk flinke meid bent. Waaaaw!
Laat u daar niet doen hé!
Groetjes aan iedereen.(vooral aan Bolleke en Anouch)
Nicole

Anoniem zei

Dag lieve Siel,
vandaag heb je het prima gedaan. Je was niet misselijk, je was geduldig en je hebt dapper gevochten zoals altijd!!
Ik moet jou en jouw familie bewonderen...dag ne dag. Doe zo verder en wij zullen winnen!!!
Lieve knuf en tot morgen,
Vicky