zondag 27 januari 2008

Liefste Siel,

Vandaag is het je 4de dag op IZ.
Trouw kom ik je weer voor de middag bezoeken. Ik had kousen mee want gisteren vond ik dat zo zielig dat je koude voetjes had.
Je verpleegster gisteren dacht dat je polskatheter niet zo goed zat. Je bloeddruk was zo laag, die wordt daar constant gemeten. Ze had je hand in een positie gefixeerd en dan was het een beetje beter dacht ze.
Vandaag wisten ze hoe dat kwam. Van de persufalgan (voor de koorts) krijg je een héél lage bloeddruk. Ze durven het niet meer te geven, gevolg hoge koorts. Pas bij 40° gaan ze je nog iets geven. Je handen en voeten voelen koud aan. Enkel je buik blijft bedekt. Je moet afkoelen.
Vanaf gisteren is er een antibiotica bijgegeven. Ik weet niet welk beestje ze nog gevonden hebben, maar daar zal ik morgen het fijne wel van weten.
Deze middag was ik er weer en papa met Talle komen ook kijken. Ja Talle ook, ze is trouw op post. Rune heeft beslist van naar de chiro te gaan.
Als we je verlaten om 14.30 u, gaan we in de cafetaria iets eten, ik toch, want dat had ik nog niet gedaan.
Daar komen voke en moeke ons vervoegen. We blijven daar zitten tot het weer tijd is om naar je toe te komen.
Moeke, papa en Talle komen naar jou. Ik ga met voke naar de kamer,we willen je niet te veel vermoeien met te veel volk. Voke heeft je daar al gezien en is daar tevreden mee.
Als ze terug komen hebben ze groot nieuws. Je hebt hen héél even aangekeken en begreep wat ze zeiden!!! Papa vraagt om in zijn hand te knijpen en je doet dat gewoon!!!!
Je sluit terug je ogen maar als Talle naast je staat vraagt papa om je ogen te openen en ook dan doe je dat!!! Je glimlacht zelfs even. Oh was dat emotioneel voor iedereen!!!!
Ik aanhoor hen opwindende verhaal en ben héééél jaloers op hen. Wat had ik spijt dat we daar niet bij waren!!!! Je bezoekers waren in de wolken.
Talle gaat met voke en moeke mee naar huis. Talle moet nog een beetje studeren en de chiro is gedaan. Zij blijven daar ook slapen.
Samen met papa kwam ik deze avond je weer bezoeken. Ik stond te popelen om je weer te zien.
Als ik bij je binnen kom zegt je verpleegster dat je aanspreekbaar bent en dat je reageert op stemgeluid. Ik stond te trillen op mijn benen. Zou ze mijn stem ook herkennen.
Ik probeer, NIKS!!!
Wat ben ik teleurgesteld, maar ik geef niet op. Ik dacht ik blijf bij je tot je me gezien en gehoord hebt.
Papa en ik zitten samen naast je, ik de ene hand opwarmen en papa de andere. Je stijgt naar 39°. Dat zien we niet graag. De machine heeft vandaag de hele dag je functie overgenomen. Maar de CRP is vandaag nog 252.8 en je witte staan op 3200. Dus dat is al weer een stapje vooruit.
Na een uur naast je te zitten ga ik weer in de aanval. Ik wil nu toch wel echt dat je me hoort. Ik roep je naam, heel luid. Je ogen knipperen, en ja ze gaan open. Héél verdwaasd keek je me aan. Je kneep in mijn hand en als ik vroeg of je pijn had schudde je héél zachtjes van nee. Met een krop in de keel probber ik toch even tegen je te praten, ik wou dat je wakker bleef. Wat was het moeilijk voor je om je ogen open te houden. Mijn ogen schieten vol en die van papa ook. Hij kan zelfs niks tegen je zeggen. OH wat een emotioneel moment was dat, zalig!!!!
Je ogen gingen dicht en ik stelde de vraag of ik mocht voorlezen uit je boek. Je knikte van ja!! Mijn hart ging héél wild tekeer.
Ik begin te lezen, moeilijk, maar het lukte me. Na het verhaal hebben papa en ik ons toch wel even laten gaan.
Dit is onbeschrijflijk wat voor een gevoel dat teweeg bracht.
We zijn er helemaal ondersteboven van en gaan terug naar kamer 413. Ik mag die nog altijd even hebben. Ik hoop nog tot je terug komt want anders, dan weet ik het niet waar ik moet blijven. St Pieter is gesloten, we moeten naar Pellenberg op logement dan. We zien wel.
De papa heeft een héél aangename verrassing voor me in petto. Hij heeft stiekem Diane laten overkomen. Wat heeft dat goe gedaan!!!! Dank u Diane echt tof!!!!
Esther is weer langs geweest en Miet ook met dezelfde vraag van elke dag. "Hoe gaat het met Siel?" Ze had héééél slecht nieuws bij. Karim is vandaag hier gestorven. Je weet wel dat jongetje van 7. We leven echt met de ouders mee.
Maar lieve Siel ik ben hééééél blij dat je ons even echt gezien hebt vandaag!!! Ik ga je niet meer bellen want dikwijls is er 's nacht wel iets veranderd met je en dan lig ik te fel te piekeren.
Ik ga nu slapen met dat gelukkig gevoel van daarstraks.
Je deed je ogen voor me open.
Dank u lieve Siel, mijn nacht kan niet meer stuk.
Ik...................
Veel kusjes en tot morgen.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

jullie doen het geweldig
allemaal
dag

Janne zei

Martine en Dirk, Talle en Rune,

Wat zijn we blij voor jullie dat dat vechtertje niet loslaat!! Dankjewel dat jullie de moed hebben om dit telkens op de blog te zetten. 'Geniet' van iedere vooruitgang dat Siel maakt.
Talle en Rune, ook voor jullie is het alles behalve fijn om je zus zo te moeten zien. Maar beetje bij beetje zal ze weer de Siel worden waarmee je kan praten en lachen!!
Veel sterkte nog!
Groetjes van Laurien, Janne, Krista en Patrick

Anoniem zei

Dromen,

Waarvan droomt een meisje van tien? Hoe kan ik dat nu weten? Mijn dochter is negentien. Het is niet zo eenvoudig om exact negen jaar terug te gaan in de tijd. Gelukkig zijn er fotoalbums. En na en beetje zoeken en puzzelen vind ik de foto's terug van mijn dochter(tje) toe ze tien was. Ik heb er lang naar gekeken. De herinneringen zijn vannacht bovengekomen. En nu zeg ik, slaap toch nog wat verder Siel. Je hoeft nog niet wakker te worden. Je droomt het ganse verhaal vast helemaal. Dat heb je nu net nodig. Al die moeilijke maanden vergeten en in één lange ruk blijven dromen hoe het is om echt tien te zijn. Laat de machines het moeilijke werk maar even overnemen. Je hebt nu even geen tijd om voluit te ademen, om te eten, om pijn te hebben of ziek te zijn. Je hebt nu zelfs geen tijd om diegenen die je zo graag ziet iets toe te fluisteren. Wel even je ogen openen, en glimlachen en hen laten voelen dat je zo immens blij bent dat ze zo heel dicht bij jou willen zijn. Je kan ze niet missen. Ze warmen je voeten en je handen en ze lezen je verhaaltjes voor. Zo helpen ze mee je dromen vorm te geven. En zo ben jij nu voluit een meisje van tien. Droom maar verder Siel, we gunnen je het allemaal. Wordt alleen maar terug wakker als het je past, en laat het ons dan zeker weten. Wij maken nu even geen lawaai op de tribunes. We sparen onze stem voor later. Droom zacht.

Erik Dries.

kristel zei

Prachtig verwoord Erik , werd er stil van!
Kop op hé Siel , blijven knokken hoor meid.!!!!

Anoniem zei

Hoi Martine,

Ga echt door met die briefjes schrijven!
Ik weet bijna zeker dat Siel dat heel leuk zou vinden!
Zeg ik vraag me zo'n beetje af wat jij op kamer 413 uitspookt?
Hier schrijf ik zo als jij een briefje voor Siel:

Hoi SIEL,

In onze klas steken we als maar weer kaarsjes aan.
Wij hadden ook een week een stagaire, die noemde Tine.
Ze was echt super!
Vond je het een mooi verhaaltje dat mama had voorgelezen?
Of heb je het niet gehoord.
Siel, doe het echt goed daar in Leuven. Jij die zo hard kunt vechten. Je hebt al zo'n lange weg afgelegd. Kan dit er dan toch nog bij?

Vrijdag is het bij ons op school carnaval!
En ik heb een ideetje voor wat jij kan zijn!
EEN SUPERHELDIN!
Dat ben je nu al, maar eens de kleren aan nog harder!

Sterkte

Eline

Anoniem zei

Hoi Siel,

Wat ben jij toch een kanjer! Blijven vechten é, je doet het fantastisch goed!

Groetjes,
juf Els

Anoniem zei

Dag Martine en Dirk en zusjes,

Ik heb nu even geen woorden meer...
Ik ga in gedachten met je mee naar Siel..
Je mag er bijna zeker van zijn dat Siel jullie warmte voelt, ook al heeft ze koud omwille van de koorts.
Er gaat zoveel zorg van jullie uit...
Draag ook zorg voor jezelf, hé


Groetjes


Hilde J

Anoniem zei

Hoi Martine en Dirk,
Ik krijg er gewoon koude rillingen van om te lezen dat jullie nu een
' voorlees mama en/of papa ' zijn !
Ik weet, Martine, hoe moeilijk het voor jou is geweest dat Siel niet direct op jou reageerde, héél pijnlijk !! Maar die pijn verdwijnt, zoals sneeuw voor de zon, op het moment dat ze wel reageerde.
Martine en Dirk, blijf schrijven, blijf voorlezen, blijf vechten, blijf praten, ...
Ik kan zo nog wel 100 ' blijfjes ' opnoemen !!!

Siel,
Profiteer van de warme handen van mama en papa, de bezoekjes van je zusjes, de voorleesmomenten, luister naar de zachte gesprekjes naast je bedje (soms wel moeilijk met die toeters en bellen), ...

Talle en Rune,
Niet zo'n leuke momenten om je zusje zo in een bed te zien liggen. Het is ook niet zo gemakkelijk om dit een plaatsje te geven, om er over te praten, ...
Als praten niet kan of helpt, probeer het dan van je af te schrijven zodat je toch een beetje een gevoel van opluchting krijgt.

Véél sterkte nog voor iedereen,
Kathleen, Tom, Eddy en Maud.

Anoniem zei

Jullie mogen ervan overtuigd zijn, dat jullie het goed doen.

Hou de moed erin, allemaal.

Het beste

Anoniem zei

hoi Siel en co,
Ook wij zijn even komen lezen op jullie blog. Wat een herkenbare emoties allemaal, Ook wij zijn altijd zo blij met de kleine dingen die onze meid terug leert.Heel veel sterkte en moed gewenst voor jullie allen, Ik geloof graag alle verhalen die ik verneem van mijn zusje, zodoende weten wij hier in Nederland ook dat jullie een kanjer van een dochter hebben!!!
groetjes van de tante van Nora.

Maria M zei

Wat zal Siel veel moeten lezen wanneer ze weer sterker is,je doet dat heel goed Martine.
En zoals Erik Dries zegt,wij op de tribune blijven heel stil,maar volgen jullie wel in deze zware periode.
Blijf geloven ,samen zijn jullie sterk!

ann zei

hoi allemaal,

Als ik dit nu lees voelt mijn stem alsof ik stik,
hij klinkt soms hees…
Ik kan het niet vermijden, de pijn het lijden
het is voor ons bekend.
Dat je blijft vechten voor je kind
Al kost het vele tranen
tranen van verdriet… .
Al zien die mensen dat liever niet
Van binnen wordt je soms verscheurd
Dat lijden en die pijn
Dat je blik vertroebeld en verkleurd
Ik hoop dat jullie liefde , de pijn verzwakt en de rust naar binnen zakt
En sterkte voor de tijd die komt en gaat
Weet dat die onzichtbare vriend
er altijd staat.


dikke knuffel Ann,Marc,Brett en Luca

Anoniem zei

Ik hoop dat je snel beter wordt dan kunnen we samen terug spelen en met de familie feesten groetjes van liena.