vrijdag 22 februari 2008

Dag 5

De laatse bestraling is achter de rug.
Deze morgen om 8.00 u werd Siel weer op de bestralingsafdeling verwacht. De laaste van een reeks van 6.
Tussen de wissel van voor en achterkant staan beide pompen Van Siel in alarm. Niks aan te doen, we weten ze niet te stoppen. Dan maar verder met bestralen en maken dat we terug boven zijn.


Hier zie je het bestralingskanon, de ronde schijf wordt op Siel gericht. Hier staat hij in de stand om iemand liggend te bestralen. Staat ongeveer 3 meter van Siel verwijderd. De stralen zijn X-stralen.







Dit zijn de longblokken van Siel. 1 voor de voorkant en 1 voor de rugkant.
Zijn op een plexiglasplaat geplakt en worden aan de kader van Siel's stoel gehangen. Zo worden de longen (meest kwetsbare organen voor bestraling) gevrijwaard van de X-stralen.


Deze keer komt mama alleen met het bed van Siel terug. De pompen blijven maar piepen en we willen dit zo vlug mogelijk opgelost zien.
Op het 6de toegekomen krijgt zelfs de verpleegster de pompen niet stil. Afkoppelen en nieuwe is de boodschap.
Vandaag mocht Siel een bad nemen. Er is hier op het zesde een heuse badkamer met douche en ligbad voor de patiënten. Daar kan Siel echt van genieten, een lekker warm bad. Een half uur mogen we gebruik maken van de badkamer en dit om de 2 à 3 dagen, telkens bij het wisselen van de infuuslijnen.
Siel is echt héél moe van de bestraling vandaag.
Voke komt met eten en Siel kan nog altijd goed eten, zien we héél graag.
Het misselijk zijn is een beetje toegenomen maar ze krijgt extra medicatie om dat te onderdrukken.
Siel is héél zenuwachtig voor morgen, chemodag! Ze ziet het echt niet meer zitten om weeral maar eens ziek te worden. Ik kan haar geen ongelijk geven, ik zou het er ook héééél moeilijk mee hebben. Siel weet héél goed wat haar te wachten staat. Niemand die haar kan kalmeren met te zeggen van, het is de laatste keer of wie weet valt het mee deze keer. "Chemo krijgen valt nooit mee!!!!!" roept ze hééééél luid.
Hoe kan ik dat nu weten, ik zie wel hoe Siel zich voelt maar het zelf ervaren is nog altijd anders natuurlijk. Ik zwijg en probeer verstrooïng te brengen.
Het vochttoevoer wordt opgedreven, nieren voorbereiden op chemo. Gevolg, veel plassen.
Nog efkes de bloedwaarden van de dag meegeven.
Hemoglobine: 10.2
Bloedplaatjes: 212000
Witte bloedcellen: 7200, is gisteren tot 10 000 geweest brrr, maar het zijn nog altijd goeie.
De ogen van Siel worden op de kamer gecontroleerd, de druppeltjes die we gekregen hebben mogen verminderen. De ogen verbeteren echt wel.
Deze avond verwacht Siel Talle. Papa komt, mama gaat naar huis.
Siel is héééél moe vandaag. Haar eetlust blijft goed, enkel deze avond was het weer minder.
Het eerste deel van de transplantatie zit erop! Op naar de volgende stap!

15 opmerkingen:

ELS zei

Even kijken op de blog...en ja...er staat al iets op!
Wat fijn Martine dat jij ons iedere dag weer op de hoogte brengt!!! De eerste stap zit erop!
En de supporters zijn nog steeds op post!
We zullen morgen extra schreeuwen en roepen, Siel, om jou te helpen de berg met chemo op te rijden.
Maar met jouw wilskracht, doorzettingsvermogen en met de steun van je hele familie en al je supporters zal je er zeker geraken.
We duimen voor je!
Erik, Els, Ynias en Caro

Anoniem zei

Komaan Siel volhouden,je hebt het tot hiertoe zo goed gedaan, nog even en de eindmeet is in zicht.
Samen met Talle vormen jullie een sterk team, en met al je supporters aan de zijmeet moet het lukken.
Veel geluk meisje keep on smiling(ook al is dat niet gemakkelijk)
Christel

Anoniem zei

Lieve Siel,

gisteren heb ik je beter leren kennen omdat we zo dichtbij jou mochten zijn tijdens de bestraling.
Je bent echt Mega Siel! Niemand van de kinderen die daar bestraald worden is zo flink en plichtsbewust als jij!! (Die verpleegster of dokter met haar korte zwarte haren heeft dat trouwens ook tegen ons gezegd!)
Ik was héél benieuwd naar hoe het vandaag met je zou gaan. Een zalig bad maar ook al de angst voor morgen. Je mag bang zijn en ook boos. Alle grote mensen die in jouw plaats zouden zijn, zouden net hetzelfde voelen.
Ik wens je héél veel goeds voor morgen zodat de dag een beetje meevalt. Weet je nog? Siel heeft een D... ze heeft een i.. ze heeft... 4 lieve mensen thuis, 300 op school en zeker 3000 bloglezers die morgen en de komende weken willen meedoen met die enorme Mexican wave terwijl we supporteren
"SIIIEEEELLLL!"
Dag Mega Siel!

Veel liefs,
juf Gerd

Anoniem zei

super mega veel sterkte he lieve siel en haar familie xx je verdient het xx candy

Anoniem zei

xx ik mis u zo hard
xx cv

Anoniem zei

Heel veel sterkte voor de volgende dagen he flinke meid !!!!

Wij zullen heel veel kaarsjes laten branden !!!!

Dirk, Marjolein, Fien, Nore en Maud

Anoniem zei

Lieve Siel,

Elke dag weer kijken op de blog. Wat heb ik toch met je te doen meisje. Ik zou willen dat ik je kon helpen. We zouden met zijn allen wat moeten kunnen overnemen.
Ik vind je zooo ongelooflijk knap, ik zou het werkelijk niet kunnen. Je bent een echte held, mijn grote held en voorbeeld. Dat heb ik al gezegd, daar kan geen sportman tegenop.
Wat heb je deze bestralingen weer schitterend doorstaan. Waahww!!!
Echt ongelooflijk supergeweldig van jou.
Chemo is allesbehalve leuk maar misschien gaat het deze keer wel veel beter. Blijf er zeker in geloven!!! Probeer te genieten van de dagen dat het goed gaat. Denk aan de duizenden mensen die zo met je begaan zijn en aan al die kaarsjes die voor je branden. Zo voel je je niet alleen en nog sterker. Je kan het meisje, samen met Talle!!
Ook voor Talle heel veel succes!!!

Heel veel liefs voor jullie!
X
Diane

Diane zei

Lieve Siel,

Ik ga morgen en de komende dagen natuurlijk heel hard voor je duimen dat het toch een beetje mee zal vallen. Je bent zo ongelofelijk moedig en sterk. Vol bewondering heb ik gekeken naar jouw foto op de stellage en dan kun je daar ook nog lachen! Echt niet te geloven!
Ken je het liedje van K3, Parels? Iedere keer als ik het hoor denk ik aan jou. Een parel dat ben je, een om te koesteren en te bewonderen.
Lieve Siel en Talle natuurlijk ook, ik hoop dat het jullie allebei mee zal vallen.
Hier branden de kaarsjes voor jullie en natuurlijk ook voor mama, papa en Rune!
liefs Diane (NL)

Anoniem zei

Dag Siel,

Ik stuur je een "S" voor SUPERKRACHT om deze chemokuur te doorstaan,

een "I" voor IMMENS VEEL MOED die zorgt dat je je iets beter zou voelen,

een "E" voor ELKAARS STEUN waardoor je het toch wat beter aankan

en tenslotte een "L" voor HEEL VEEL LIEFDE van iedereen die met jou meeleeft.

Sterkte,
juf Nicole

Elly S zei

Liefste Siel,

Ik ben één van die grote mensen waarover juf Gerd schrijft. Net als jij, bang en boos, elke keer er weer een chemokuur komt. Ik denk dat alleen wie het zelf meemaakt, écht kan begrijpen wat jij moet presteren lief sterk meisje. Mijn bewondering voor jou is dan ook immens groot.
Je bent elke dag in mijn gedachten.
Knuffel

Anoniem zei

dag siel
we vinden het tof dat we toch alle dagen op de hoogte blijven
jullie doen dat heel goed,schitterend
we blijven voor jullie duimen tot aan de streep,ze is in aantocht
sterk blijven ,en doorzetten dat zit in de familie.
dikke groetjes van
Erik,Marny,Joren en Liena.

Anoniem zei

Hoi lieve siel,

We zullen aan je denken. Heel veel sterkte voor de komende dagen.
Ik hoop dat je niet te ziek bent van de chemo.
Je kunt het je bent een sterke meid. Heel veel groeten van
Liese.

Anoniem zei

Siel we wensen je heel veel sterkte voor de komende dagen. In gedachten zijn we bij jou en je familie. Wat doe je het toch goed. Ik vind je een geweldige meid. Kop op en hou nog even vol.Ook Talle wensen we heel veel succes. Wat fijn dat jij dit voor je zusje kan doen. Voor jullie allemaal een dikke knuffel en heel veel succes voor de komende dagen. Liefs Elle Bas Ron CJ en Han.

Anoniem zei

van dora voor siel:
xxxxxxxxxxxxxxxxx crfbghjk3
k3 k3 dora sil
jij bent heel lief.

Anoniem zei

Hallo Siel,
amai dat bestralingskanon is ook niet niks!!
Nog heel veel succes met de transplantatie!!!!!!!!!!!!!
We missen je heel erg !!!!!!
groetjes Juliexxx