dinsdag 26 februari 2008

DE TRANSPLANTATIE!!!!

Het is zover, de transplantatie is een feit!!

Siel heeft sinds gisteren een nieuwe kathter en sinds vandaag nieuw beenmerg.
Gisteren mochten we om 19.30 u naar de operatiezaal en om 23.00 u waren we terug op de kamer.
Hééééééél de dag nuchter gebleven, chapeau voor Siel.

Vandaag:
Talle werd om 10.00 u op het operatiekwartier verwacht. Het is uiteindelijk 11.00 u geworden voor ze aan de beurt was.
2 uur heeft het geduurd.
Alles is vlot verlopen, 1 liter beenmerg is de winst. Zoveel???? Was onze reactie.
Talle heeft nog een bloedtransfusie gehad.
Om 15.00 u was ze bij Siel.


Talle komt bij Siel, samen met papa. Ze zijn niet alleen, verpleging van het vierde komen ook een kijkje nemen. Talle blijft heel de tijd in haar bed, ze is nog suf van de narcose.




Vooraleer het beenmerg bij Siel toekomt wordt het nog gezuiverd van.....
We blijven ongeduldig wachten. De spanning stijgt ten top.
Voke en moeke hebben Rune van school gehaald. Iedereen wil en moet erbij zijn.
Eindelijk is het zover, 16.30 u, de verpleegster samen met de dokter komen de kamer binnen met een zakje vol levenskracht van Talle, het beenmerg.


Hier zie je 1 zakje, Siel krijgt er zo 2





Het 2de ligt te wachten op een schudmachine, om stolling tegen te gaan.







Siel ziet haar levenskracht letterlijk in zich stromen.









Het duurt 2,5 uur vooraleer het erin zit. Siel heeft last van verschikkelijke jeuk. Hiervoor krijgt ze medicatie om dat tegen te gaan. Allergische reactie, bij bloedplaatjes heeft ze dat ook.
De eetlust valt weg, normaal.
Voor de rest is alles vlot verlopen. De medicatie om afstoting te voorkomen is sinds gisteren al opgestart.

Vanaf nu heeft Siel 2 verjaardagen, 1 op 7 juni haar geboortedag en 26 februari haar tranplantatiedag.
Welke van de 2 de meest belangrijke is??? Dat weet ik niet.
Het verschil tussen de twee, bij de eerste heb ik haar het leven geschonken en vandaag heeft Talle dat gedaan.

Talle komt van Vitalis=levenskracht.
Straf dat we toen juist die naam gekozen hebben.

28 opmerkingen:

Anoniem zei

Wauw! Echt wel iets speciaal zo een transplantatie.
Nu kan ik mij er echt iets bij voorstellen...

Goed dat alles zo vlot is verlopen! Ik ben benieuwd naar het verloop de volgende dagen.

Ik blijf duimen!
Tinne (buurmeisje/leidster)

Anoniem zei

dag siel en talle,
Het is met joren en liena.
we hebben de blog gelezen.
en het ziet er goed uit.
met ons gaat alles goed en met jullie ook zeker.
groetjes joren en liena.

Anoniem zei

Dag allemaal,

Wat een hééél bijzondere dag is dat geweest! Talle, wat heb je toch een mooie naam, jij hebt je zus een 2de verjaardag gegeven. Martine, je hebt dat zo mooi geschreven! 't Is ook fijn dat Rune erbij kon zijn.
Ik wens dat Talle heel vlug ook hààr levenskracht weer heeft om haar eigen weg verder te zetten. Deze weg zal hoe dan ook altijd op een heel speciale manier verbonden zijn met haar zus.
Siel, nu mag het alleen nog maar beter worden met jou. Je hebt al zo hard 'gewerkt'!
Rune, jij bent het zonnetje in huis.. laat de anderen er maar van genieten!
Martine, Dirk, de weg is nog niet ten einde, maar ik wens jullie een vervolg toe zonder hindernissen en obstakels, waarbij aan het einde van deze weg de zon volop zal schijnen. Dat is het minst dat jullie verdiend hebben!

Greet Verwaest (mevr. directeur)

Anoniem zei

SUPER! SUPER! SUPER!
Wat een mooie dag!

Ook wij blijven duimen!
Lien, Ward, Ann en Paul

Anoniem zei

Wat een ontlading!!!

Stralende gezichten op de gang, een fiere Talle en een blije Siel die haar mooiste kleren heeft aangetrokken voor "het grote moment".
PROFICIAT aan de hele familie!!
Geniet maar van deze topprestatie!

juf Gerd

Anoniem zei

Proficiat,

Het moeten ginder heel emotionele en ontroerende momenten geweest zijn. Ikzelf ben ook geëmotioneerd bij het zien van de foto's.

Wij hebben hier veel bewondering en respect voor de manier waarop jullie familie gedurende al die maanden is omgegaan met de ziekte van Siel.

Uiteraard blijven wij verder supporteren tijdens de dagen en weken die nu gaan volgen.

Proficiat, Talle, je hebt heel veel redenen om trots te zijn.

Misschien staat dit bericht eerst op het blog, maar ik hoop dat het vriendinnetje van Siel (Elien) me voor gaat zijn.

Erik Dries en Carine, Koen en Dorien.

Maria M zei

Dag zusjes,die grote dag in jullie leven blijft misschien wel de belangrijkste ooit!
Verder een goed herstel allebei.
Dikke knuffels voor jullie allemaal!

Juf Magda zei

Dag allemaal,

Amaai, niet te doen.
Wat was dit weer een spannende dag.
Op school werd heel dikwijls achter jullie gevraagd: Al iets gehoord van Siel? Hoe ver zouden ze al staan?
En dan komt er dit bericht.
Siel, wat zie je er prachtig uit op die foto (Heeeeeeeeeel mooie nieuwe kleren. Je staat er echt beeldig mee,Siel.)
Martine, je kon het slot van je bericht niet mooier verwoorden.
Jullie kunnen terecht fier zijn op jullie knappe dochters.
Dankjewel om ons weer zo vlug te informeren.
Hou jullie goed.
Wij blijven met z'n allen op post.
Tot de volgende.

Heel veel groetjes,
Juf Magda

Anoniem zei

De transplantatie!! Eindelijk. Wat een bijzondere dag.

Jullie doen het allemaal zo goed.
Wij blijven duimen!

Dikke knuffel, Ellen, Tom en Mats xxx

Janne zei

Dag Siel en Talle,

We zijn allemaal zo benieuwd naar wat jullie vandaag beleefd hebben. En dan komt er dat prachtige bericht van jullie mama, zelfs met mooie foto's erbij!
Doe het nog goed jullie 2 hé! (eigenlijk moet ik zeggen: alle 5!)

Groetjes
Janne, Laurien, Krista en Patrick

Anoniem zei

Dag lieve Siel
jouw transplantatie is een feit!!!!
Gefeliciteerd en...volhouden. Het kan soms eenzaam zijn daarbinnen en
je gaat u soms vervelen maar nu is het zover he?
Lieve groetjes en knuffeltjes
Vicky

britt en rani zei

Hoi Talle en Siel,

Talle, ik zie op de foto dat je fier bent.
Siel, je mag trots zijn op zo'n zus.
Zie je wel de geluksteen werkt!
Britt xx

Anoniem zei

dag lieve siel en talle
ik ben heel blij dat alles goed
verlopen is.wat hebben jullie
dat goed gedaan.
jullie zijn geweldig en ik ben dan
ook heeeel fier dat ik tante ben
van zo n sterke meisjes.
ons runeke hoort daar natuurlijk
ook bij he.
dikke knuffels van tante marny.

Anoniem zei

Hallo

Wat een stralende Talle, een glunderende papa en vrolijke verpleegsters. Het gezicht van Martine kan ik me levendig voorstellen! Na 10 lange en zware maanden (10 maanden zwanger?)eindelijk het goede nieuws! Siel opnieuw geboren! De foto van Talle lijkt ook echt op het eerste kiekje na een geboorte. Siel wat zie je er goed uit!
Laat dit de eerste dag van jullie nieuwe leven zijn!

Succes met die schitterende dochters!

Groetjes

juf Ingrid

Anoniem zei

Wat een speciale dag !

Zoveel voorbereiding, reeds zoveel doorstaan ... en jullie blijven er steeds voor gaan. Ongelooflijk !
Prachtig dat Talle de donor kan zijn. Dat maakt het nog intiemer natuurlijk.
Laat die levenskracht nu maar komen hé Siel.
We wensen jullie allemaal nog veel kracht en moed om verder te gaan !

Louis (1e leerjaar) kwam met het volgende verhaal van school:
Talle gaat al haar sterke soldaatjes aan Siel geven. En zo kan Siel ook weer sterk worden. Dat is wel lief hé mama !

Laat die soldaatjes nu maar hun werk doen. We wensen jullie veel geluk en veel rust toe.

Tuur, Louis, Anna, Jef & Hilde

Anoniem zei

Dag,

Hier zijn geen woorden voor !
Martine, er zit zoveel warmte en trots in je woorden; je kan het zo levendig vertellen.
De foto's laten ons voor een stuk mee beleven, bedankt.
Talle, ik wil je gewoon een zoen geven... Jij mag vandaag ook neerschrijven in je levensverhaal !
En Siel... voel je al wat van die nieuwe "levenskracht" ?
Martine en Dirk, proficiat voor jullie eindeloos volhouden !

Hilde J.

Anoniem zei

Siel en Talle jullie zijn GEWELDIG!!! Eindelijk de transplantatie achter de rug. We wensen jullie beide een spoedig herstel. Hou je taai Siel. Alles komt goed. Fijn dat we alles mee mogen volgen via de blog. Martine je doet dat goed. We wensen jullie allemaal nog heel veel succes en sterkte voor de komende dagen. We blijven aan jullie denken. Liefs fam. van Hout

Anoniem zei

Talle,

je hebt dat bijzonder goed gedaan, chapeau meisje!

mevr. Moonen

Anoniem zei

Een dikke proficiat aan allemaal, maar vooral aan Talle en Siel! De transplantatie is voorbij, dus de sprint naar de overwinning is ingezet. Alle supporters op de tribune zijn nu luid aan 't joelen en juichen.
Talle, knap van je! Jij bent de legale doping die Siel nu goed kan gebruiken! Dankzij jou wordt Siels kracht groter. Siel zal je voortaan altijd met zich meedragen!
Siel, je ziet er goed en gelukkig uit. Voel je Talles kracht al? Rood is de kleur van de liefde en Talle heeft je met veel liefde een stukje van zichzelf gegeven. Groen is niet alleen jouw lievelingskleur, maar ook de kleur van de hoop. Mama heeft gelijk als ze zegt dat jij vandaag voor de tweede keer geboren werd en bij een geboorte horen blije gezichten. Die zien we dan ook op de foto.
Martine en Dirk, Talle, Siel en Rune, ik hoop dat jullie deze nacht alle 5 goed gaan slapen. Laat de ontlading van de spanning van de voorbije dagen jullie niet wakker houden. Ik wens jullie een zachte nachtrust toe!

Slaapwel,
juf Nicole

Anoniem zei

Lieve Siel, Talle, Martine, Dirk en Rune,

Waaahw!! Zoooo speciaal is dat. Echt ongelooflijk!!!
Dank je wel Martine dat wij ook deze prachtige foto's mogen bekijken. Ik wist totaal niet wat ik me hierbij moest voorstellen.
Ik moet zeggen dat ik aangenaam ben verrast, iedereen met een blij en lachend gezicht te zien. Het ontroerde me erg.
Siel, Talle en Rune, jullie zijn gewoon superhelden. Maar dat kan moeilijk anders met zo'n SUPERouders.

Doe zo maar verder!

Heel veel liefs, sterkte en een dikke knuffel voor jullie allemaal!
Diane

Anoniem zei

Hallo Siel, Talle, Rune en mama en papa,

Jullie kennen mij niet, ik ben kort geleden toevallig op deze site gekomen en heb de hele blog toen in één avond gelezen, vol verbazing en bewondering voor dat lieve meisje Siel en haar gezinnetje.
Siel, je hebt zoveel meegemaakt.. je bent echt wel enorm sterk! Het pakt me gewoon.
En vandaag, na dit ongelofelijk emotionele bericht van de transplantatie, kon ik niet anders dan hier reageren.
Talle, wat ben jij een prachtmeid dat je je zusje zo helpt!!
Ik wens jullie allen samen nu een vliegende nieuwe start, een tweede leven voor jullie allemaal, met alleen nog "wind van langs achter" en geluk, plezier, gelach en nog zoveel meer.

Aan de mama wou ik nog zeggen dat deze blog enorm duidelijk beschrijft wat een meisje met deze leukemie overkomt. Anders hoor je er wel eens van, maar 't is zo moeilijk om je er een beeld van te vormen. Hard ja, maar hoe hard? Dit gaat alle verbeelding te boven. Ik ben er zeker van dat alle leukemie-patiëntjes en hun familie hier heel veel aan zullen hebben. Volgens mij meer dan de moeite om dit in een boek te gieten: zo'n informatie vind je niet overal!

Siel en Talle, jullie zijn supermeiden!

Bianca

ingeborg zei

ONGELOOFELIJK!!!
ik krijg kippevel als ik dat alllemaal lees, ook al ben ik overdag al een beetje op de hoogte gehouden.
Talle knap gedaan, zoals je mama dat zo mooi verwoord.
NIEUWE LEVENKRACHT VOOR SIEL.
Siel we blijven duimen.
Ingeborg

Anoniem zei

hodeliehodelie allemaal,

We wisten het wel, de transplantatie joepy ye het is gelukt!!!!!!!
Want siel is een coole, sterke MIE!!
Samen is Siel sterk met levenskracht van Talle!
En nog:

MARTINE

DIRK

RUNE

en gewoon haar echte supermega zus

TALLE

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Een kleurrijk begin komt al voor de ogen en als dat kleurrijk begin verder uit groeit, zit je binnen de kortste keren weer op de schoolbanken!!!

26 februari en 7 juni waaw,2 verjaardagen wat is dat tof maar eigenlijk is 26 februari ook de 2de verjaardag van talle!!
veel geluk in het kleurrijk domein!!!
groetjes

Eline!
en
Karlijn!

Elly S zei

Ontroering, bewondering, kippenvel, blijdschap en nog een heleboel andere emoties die ik voel bij het lezen van dit bericht en het zien van de foto's.
Een belangrijke mijlpaal voor jullie allemaal. Ik wens jullie dat het vanaf nu snel beter gaat. Ik blijf duimen!

Anoniem zei

Dag Siel,

Ik was het gisteren vergeten maar beter te laat dan nooit zeggen ze dan he.
Wij willen jou een gelukkige verjaardag toewensen want zo voelde het waarschijnlijk gisteren ook aan dat jij een nieuwe dag in je leven hebt gekregen die elk jaar weer gevierd moet worden.
We wensen jou en de hele familie heel veel sterkte toe in de volgende weken.
Groetjes

Bart Katleen Luna en Mats

chris melis zei

Dag Siel en Talle en familie .

Wat ben ik blij om te horen dat de transplantatie goed verlopen is .
Ik vind jullie heel knappe meiden dat jullie dit allemaal voor elkaar doen .
Ik wens je nog heel veel sterkte dat Siel en Talle nu vlug zullen beter worden .

Vele groetjes van Chris Luna Bram Ing David .

Anoniem zei

wat een mens voor een mens kan doen , wat een zus voor een zus kan doen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! gewoon geweldig !!!!!!!!!!!!!!!!!wij hopen dat de pijn snel verdwijnt , wij duimen voor jullie en hou er de moed in !!!!

proitieat voor jullie allemaal !!! wat een familie !!!!!!!!!!!!!!!!




groeten: eva kamiel corien en ierina

Anoniem zei

proficiat siel en ook talle natuurlijk.doe zo verder lieve meid en kom maar snel weer naar het 4e verdiep

groetje jelle