vrijdag 1 augustus 2008

Ronddolen

En daar is het weer, de 1ste van de maand.
Vandaag is het 3 maand geleden dat Siel gestorven is.
Velen onder jullie zitten misschien te wachten op nieuws van hoe het met ons gaat.

Deze week zijn we uitgenodigd geweest door Leuven. Zoals jullie in eerdere blogberichten konden lezen, waren we niet te spreken over de laatste chemo die Siel gekregen heeft voor de transplantatie. Deze kristalliseerde in de leiding waardoor de katheter van Siel verstopte en vervangen moest worden.
Was hierdoor de transplantatie mis gelopen? Als dit niet gebeurt was kon Siel misschien gered worden? Waarom is er niet ingegrepen tijdens het mislopen? Vragen, vragen en nog eens vragen. We hebben een hele lijst doorgespeeld en hoopten van antwoorden te krijgen.
Papa moest en zou hier het fijne van te weten komen. Telkens hij op onderzoek ging, stootte hij op tegenstrijdige verklaringen waardoor het vertrouwen in GHB ver zoek raakte.
Met deze tegenstrijdige verklaringen trokken we naar de ombudsdienst van GHB, nu bijna 2 maanden geleden. Onze boosheid en frustratie stapelden zich op.
Begin juli kregen we een telefoontje dat we op 23 juli verwacht werden. We zouden ontvangen worden door de supervisor van het 6de en een kwaliteitscontrolearts. We hadden ons héél goed voorbereid op dit gesprek er echt naartoe geleefd. Beiden hadden we ons nieuwste paar stoute schoenen aangedaan. Ons laatste beetje strijdlust bij elkaar gezocht, dit moesten we doen voor Siel. Voor haar blijven vechten.
Wat blijkt, er is wel degelijk iets misgelopen. Voor de 1ste keer in hun lange loopbaan loopt het bij Siel mis. De combinatie van dit type pomp en deze samenstelling van chemo kan mislopen. Er is direkt een onderzoek gestart met de fabrikant van de pomp en de apotheker. Er is een reconstructie geweest en daar liep het feilloos. 2 maanden heeft dit onderzoek geduurd. Deze wetenschap zal gepubliceerd worden en aan alle ziekenhuizen en apothekers en alle dokters mee gedeeld worden. Op elk congres dat zal plaatsvinden,in de toekomst,zal dit bekend gemaakt worden. DIT MAG NOOIT MEER GEBEUREN!!!!
Op onze vraag of Siel hierdoor gestorven is was het antwoord NEE.
Voor siel in transplantatie ging moest ze in remissie zijn, pas dan zou de transplantatie kunnen lukken (??????).Siel was niet in remissie. De transplantatie was een laatste poging om toch de leukemie klein te krijgen. Talle had héél goede cellen en véél goede cellen maar de ziekte van Siel was veel sterker en niet te overwinnen.
Het type leukemie dat Siel heeft is moeilijk te genezen bij een herval midden in de kuur. De kansen zakken van 75% naar nog 10 à 20%, héél laag dus of bijna nihil.
Technisch gesproken is de transplantatie gelukt, kijkende naar de bloedwaarden van Siel.Siel is lang naar 0 geweest met haar witte bloedcellen en op de moment dat de witte van Talle tevoorschijn moesten komen, waren die er ook. Geen enkele dokter kan voorspellen dat de leukemie wegblijft na een transplantatie. Dat de leukemie zo vlug terug is gekomen wijst erop dat deze ziekte héééééél agressief aanwezig was.

Wisten jullie dit voor we aan de transplantatie begonnen of Siel in remissie was? Hier kregen we niet echt een antwoord op. Mijn antwoord hierop: Wanneer moesten we op de hoogte gebracht worden dat dit alles slecht ging aflopen? Nu hebben we onze strijdlust behouden tot op 28 maart, de dag van het slechte nieuws dat Siel niet meer te redden viel. Hadden we het vroeger geweten zouden we geen strijdlust meer gehad hebben. Er is nooit een goei moment om slecht nieuws te krijgen.

De dokters waren zeer duidelijk met hun verklaringen deze keer. Nu hadden we het gevoel dat ze open kaart speelden. Voor de eerste keer sinds lange tijd. Of het daadwerkelijk ook zo is, mijn argwaan blijft. Bij dokters van dat niveau weet je nooit. (Of mag ik dat niet zeggen????)
Onze boosheid is wat bekoeld.

Ons rouwproces kan nu pas beginnen.

Het ronddolen op de bodem van de put is vermoeiend en zwaar. Soms kom ik al eens "de ladder" tegen. Ik flirt met de ladder. Het ene moment klim ik een paar treden om dan weer diep naar beneden te stuiken.
Het opnieuw leren "leven en genieten" voelt niet goed. Het geeft me telkens opnieuw een schuldgevoel. Waarom mag Siel niet meer mee genieten? We proberen om de draad te vinden.
Energie vinden om het gewone huishouden te runnen is soms ver te zoeken.
Naar de buitenwereld toe zetten we een masker op. Bij het thuiskomen wordt dat masker ver weggegooid. Thuis blijft Siel héél sterk aanwezig en voelen we ons "het best".
De pijn van het gemis is en blijft ondraaglijk, ze wordt zelfs groter en groter.
Ik haat de filmpjes die elke dag opnieuw afgespeeld worden.

We zijn onze vrienden zééééééér dankbaar! Ze hebben oneindig veel geduld met ons.

Stoppen met blogberichtjes schrijven is moeilijk. De blog lijkt voor een stuk een link tussen Siel en de realiteit.

Wanneer plaats jij eens een reactie Siel? Ik wacht vol ongeduld!!!
We missen de voelbare kracht van je Siel!!! Wat was jij toch een sterke meid, jij hield ons overeind. Wie neemt die taak van je over?
Wij missen je in alles wat we willen ondernemen!!!!
Het spijt me dat je niet meer mag "meegenieten".(VERDOMME!!!!!)
Jij bent en blijft onze kampioen en zijn enorm trots op je!!!

Dikke knuffel mama

22 opmerkingen:

Unknown zei

Hey Martine,

ik ben voor een deel ook opgelucht dat jullie vragen grotendeels beantwoord werden. Ik weet uit je laatste bezoek dat dit iets was waarmee jullie serieus in de knoop lagen. Natuurlijk willen jullie antwoorden en wil je misschien ook wel dat er iemand "schuldig" is omdat Siel niet meer bij jullie kan zijn. Talle is enorm moedig geweest om dit te doen voor haar zus en blijkbaar sloeg het zelfs aan. Dat de ziekte zo agressief was wisten we niet. Ik ben alleszins blij dat Talle dit heeft kunnen doen. Ik hoop dat ze voelt dat dit ongelooflijk dapper is wat ze voor haar zus gedaan heeft. Ze mag zich daarom ook nooit schuldig voelen omdat Siel toch is moeten gaan.
Wij zouden ook zo graag een tekening maken voor Siel en ze rechtstreeks aan haar wille geven. Jammer genoeg kan dit niet en die werkelijkheid is inderdaad niet te vatten.
Zoals je je gevoelens vergelijkt met die ladder, kan ik me voorstellen dat het elke dag op en af gaat. Jullie geraken ooit terug hoog genoeg, misschien niet tot helemaal bovenaan, maar toch hoog genoeg.
Siel blijft in onze gedachten! Dat zal nooit veranderen!
dikke knuffels uit Geel
Stijn-Joke-Nore-Nette

Anoniem zei

Lieve Siel,

gisteren was een speciale dag en heb ik nog meer dan anders aan je mama, papa, moeke, voke, moemoe, vava en zusjes gedacht.

Een maandje geleden vroeg je mama ons of we jou een beetje mee op vankantie wilden nemen door op ons verblijf een kaarsje voor je aan te steken in een plaatselijk kerkje. Zie je de kaarsjes allemaal branden, Siel?
Het zijn veel schitterende lichtjes op heel verschillende plaatsen. Allemaal willen ze zeggen: Siel, we denken aan jou en je lieve ouders en zusjes!
WE NEMEN JE OVERAL MEE, SIEL, héééél aanwezig diep in ons hart.

Het meisjeschirokamp is al een tijdje achter de rug, Siel. Op de bezoekdag ben ik lang in de kwikstent geweest. Je kent dat wel, kwebbelen met die goeie klasgenootjes over wat ze allemaal al beleefd hadden. Weet je dat ik er nog maar net zat en dat ik jouw foto en een papier vol met Siel, Siel, Siel kon zien? Ja, jij bent zeker mee op kamp geweest.
Jouw vrienden hadden je bij, hééél aanwezig diep in hun hartje.

Lieve Siel,
het is een voorrecht dat we jou mogen meenemen bij alles wat we doen, overal waar we komen. Dat maakt alles wat we op vakantie kunnen ondernemen zoveel waardevoller.
De grens tussen genieten en verdrietig worden is wel erg dun. Net als je mama en papa vind ik het altijd moeilijk te weten dat jij je favoriete dingen niet meer kan beleven.

Lieve Siel,
je mama en papa, je zusjes, moeke en voke, moemoe en vovo worstelen met hun verdriet. Ze zitten in een grote doolhof en weten nog langs geen kanten hoe ze ooit de uitgang gaan vinden. Slim, handig, inventief als jij bent, weet ik zeker dat jij een kleine tip kan geven om een stapje in de goede richting te vinden. Stuur hen maar een teken, Siel!

Martine en Dirk, zusjes,

jullie missen de voelbare kracht van Siel. Dat begrijp ik héél goed. Siel was immers zo'n sterk wezentje... Niemand van ons kan haar kracht evenaren. We willen wel helpen ploeteren om een beetje bij te dragen aan jullie herstel.

Ik eindig nog eens met:

SIEL BLIJFT...
SIEL BLIJFT ZOVEEL MEER...

Heel veel liefs,
juf Gerd

Anoniem zei

" WISH YOU WERE HERE "
(van within temptation),
is een heel mooi liedje dat ik gisteren hoorde op de radio ...
Ik werd er wat weemoedig van en moest meteen aan jullie denken...
Wat zouden jullie inderdaad graag hebben dat Siel gewoon heel simpel , van alles wat de zomer brengt , zou kunnen meegenieten !
Wat zouden jullie graag samen gaan fietsen , mekaar natspetsen , gewoon samen buiten boterhammen met verse confituur eten ...
gewoon samen "zijn"...
Maar het venijnige lot besliste er helemaal anders over ...
fietsen , mekaar natspetsen en samen verse boterhammen eten ,
zal voor jullie steeds een ander gevoel , een intens pijnlijke gewaarwording met zich meebrengen !
Jullie zullen nog heel vaak denken en smeken ...
" WISH YOU WERE HERE "

Anoniem zei

lieve ouders,

Jullie zouden zo graag een berichtje van mij, van Siel willen.
Maar weet, dat waar ik nu ben geen pc's ter beschikking staan. Hier is de moderne technologie nog niet doorgedrongen, en daarom schrijft er nu iemand in mijn plaats!
Waar ik nu ben, heerst er alleen rust, stilte en volkomen geluk.
En de seintjes die ik jullie stuur zijn niet electronisch maar zitten in hele kleine dingen...in dagdagelijkse gebeurtenissen, in een flikkerende ster, in een flinke donderknal, in de ogen van ons Rune, in de glimlach van ons Talle, in een klein bloempje ergens verscholen tussen het gras, in het mee-leven van mijn juf, in de woorden van véle vrienden...
Door deze tekens laat ik jullie blijken dat ik er steeds voor jullie zal zijn en altijd met jullie zal meegaan, waar jullie ook gaan...
En ja hoor, ik heb alle kaarsjes al zien schitteren, het prachtige verjaardagsvuurwerk gehoord en gezien.
Weet maar dat ik alles heel intens met jullie meebeleef!
Het spijtige is dat we mekaar niet écht kunnen voelen, zien en ruiken, maar weet dat ik er wel ben...ALTIJD!!!
Stevige, dikke, oneindig lieve knuffels van Siel!
Jullie hebben mij altijd de superkampioen genoemd, maar nu noem ik jullie de SUPERKAMPIOENEN in het dragen van ons verdriet.

namens Siel

Anoniem zei

Dag Martine,

Ik heb zonet de blog gelezen.
Toch raar, eigenlijk. Ik voel soms precies aan wanneer je nog eens iets geschreven hebt...
Je hebt dit weer een stuk van je kunnen afschrijven, wat volgens mij goed is. Er zit telkens zoveel gevoel in...
Ik probeer zo goed mogelijk aan te voelen wat je allemaal vertelt en voelt.
Ik probeer me soms voor te stellen dat dit aan mij zou zijn gebeurd...

Dat schuldgevoel herken ik voor een deel. Het weer leren "leven en genieten" voelt aan alsof je iets doet wat niet meer mag of kan..."Het spijt me,Siel, dat je niet mee mee kan genieten"; dat beroert me, het is zo pakkend ...
Thuis voel je je het best, zonder masker, dicht bij Siel... Ik hoop echt, Martine, dat je je ook terug kan "thuis" voelen bij sommige naaste vrienden en familie.

Ik ben blij dat ik efkens met je "gebabbeld" heb...

Dag, hé en groetjes aan Dirk en je dochters

Hilde J.

Anoniem zei

Dag Martine, Dirk,Talle en Rune,

Elke avond als ik mijn computer afzet kijk ik even op de blog....de laatste tijd waren er niet veel berichten...en elke dag vroeg ik me dan af hoe het met jullie zou zijn...of jullie inderdaad een trede van de ladder uit de put beklommen hebben...
ik ben blij dat je weer geschreven hebt...ik ben ook blij dat jullie in Leuven toch een antwoord hebben gekregen op een aantal vragen...
Ik wens jullie nog heel veel sterkte...wij vertrekken nu op vakantie maar ik hoop dat je nog veel op de blog geschreven hebt als we terugkomen....wij gaan zeker een kaarsje aansteken in Italië!
Heel veel sterkte nog...
Els, Erik, Caro en Ynias

marc en linda zei

hallo Martine,Dirk,Talle en Rune,
Wij zijn blij dat jullie in Leuven nu toch antwoorden hebben gekregen op de meeste vragen die jullie nog dwars zaten,hopelijk is de rust nu een beetje weergekeerd.
De schuldige zoeken voor de dood van Siel gaat niet want die is er niet,maar te weten hoe en waarom dit moest gebeuren is toch iets
De treden van de ladder zullen nog dikwijls schommelen Martine,maar weet dat er vele bloglezers meeleven met jullie en hopelijk voor jullie allemaal de pijn een beetje verzachten.
Jullie hebben samen met Siel laten zien wat vechten is en hopen nu dat jullie verder blijven vechten voor elkaar,Siel leeft verder in jullie en ons hart
nog héél veel sterkte voor jullie allemaal en geniet nog een beetje van de vakantie
warme gemeende groetjes
fam.smets

Anoniem zei

Dag familie, virnden van Siel.
Ik ben Jeroen, een monitor die met wat vriendinnen van Siel op kamp is geweest. Hun verdriet voor het verlies van Siel heeft me zo hard aangegrepen dat ik een kijkje heb genomen op de weblog.
Ik vind het werkelijk ontroerend om al de reacties te lezen en ik krijg een echte krop in mijn keel als ik alles hier lees.
Ik wens jullie enorm veel sterkte toe en weet dat Siel nog steeds voortleeft in de harten van haar vriendinnen.
Jeroen Dierckx
monitor Kazou Turnhout

Anoniem zei

Hoi Martine en zeker ook Dirk, Talle en Rune. Het zal altijd moeilijk dragen blijven, maar we hopen dat met jullie gesprek in Leuven er toch een beetje last van jullie schouders af is. En we hopen echt dat binnenkort een magische ladder verschijnt die je beetje bij beetje kan beklimmen, waar je soms misschien wel eens een stapje terug moet... maar geef niet op en vecht voort... Siel zou niet anders gewild hebben.
We weten het... makkelijk gezegd, maar in de realiteit... is het zoveel moeilijker.
We blijven duimen voor die ladder en Siel blijft voor altijd in onze gedachten...
Heel veel liefs
Marianne-Dennis-Maja-Nora

Anoniem zei

jeroen was mijn monitor op cm-kamp ook die van Charlotte, Jolien en Nette. op cm-kamp hebben we veel aan Siel gedacht. We kennen Siel als een vrolijke, lachende meid en ik weet zeker dat we die meid nog altijd kennen! Op cm-kamp hebben we een sterretje gekregen en ik had het elke dag bij me ook hebben Charlotte en Jeroen en ik dikwijls buiten gelegen 's avonds en naar da sterren gekeken, ook 1 augustus hebben we lang buiten gelegen tegen tien uur zijn nette jolien charlotte en jeroen en ik naar buiten gegaan.Ook op chirokamp hebben we vaak aan haar gedacht en met het kampvuur hebben we met de kwiks van toneel in plaats van een "grappig" of een gewoon toneel , allemaal wistjedatjes over Siel gemaakt!!!Siel is en blijft voor altijd die lieve lieve Siel!!!!!!!!!

Lieve groetjes van Emma Adriaensen

Anoniem zei

Lieve Martine, Dirk en kinderen,

Wij zijn net terug van de Provence, en in een grote, prachtige kerk in Avignon brandt nu een kaarsje voor Siel. Ons Floor heeft het helemaal in 't midden gezet, tussen alle andere kaarsjes. Het mooiste plekske was voor Siel, vonden wij !

Lieve groetjes,
Annemie Frank Mien Floor

Lieve groetjes,

Anoniem zei

Ik heb gisteren ook een bericht achtergelaten met de meldingen wat ik allemaal op kampen heb gedaan om Siel niet te vergeten op die kampen - Siel vergeten ga ik toch nooit nooit doen hoor - ik kan het niet laten om eens niet op Siel's blog te komen en ik ga zo veel mogelijk reacties plaatsen als ik kan ik vertrek op vakantie en ga zo veel mogelijk op de blog komen. ik wens jullie heeel veel sterkte toe en weet dat Siel voortleeft in mijn hartje waar maar een iemand leeft; SIEL!!!


lieve lieve groetjes en veel sterkte van Emma

Anoniem zei

ik mis Siel zo dat ik het echt echt niet kan laten om dit en alle andere berichten niet te schrijven

lieve lieve groetjes en veel sterkte van Emma

Anoniem zei

Siel is en blijft onze Siel

lieve ieve groetjes en veel sterkte van Emma

Anoniem zei

Ik vertrek op vakantie en Siel gaat met mij mee .Ik weet niet hoe maar Siel is altijd een vriendin van me gebleven van toen ik ze leerde kennen zes jaar geleden en ik weet niet hoe maar Siel kent mij op een of andere manier heel erg goed maar ik zou niet weten van waar!

Liefste Talle,

ik weet dat je het moeilijk hebt maar weet dat ik het volgens mij bijna even moeilijk heb.Waarom moest die lieve Siel nu van ons heen gaan , waarom niet iemand die oud is en niet meer mee kan.Dan kon onze Siel hier bij ons verderleven.


Liefste Rune,

alles wat jij voor Siel deed wil ik nu voor jullie doen. Ik geef je een paar tips:
-blijf lachen, ook al heb je het moeilijk!
-Siel NOOIT vergeten en altijd aan haar blijven denken!
-de moed NOOIT opgeven
-je mama, papa, zus, moeke, voke, moemoe en vovo altijd blijven steunen!Doe dit, dan zal Siel echt gelukkig zijn!


Beste Martine,

Ik wens je heeel veeel sterkte in de eerste plaats!Dan ook nog voor jou geef de moed NOOIT op, want dan kom je het verst!Voel je ook nooit schuldig dat Siel niet meer bij ons kan zijn.Ik heb het al gezegt: Geef de moed NOOIT maar dan ook NOOIT op!!!


Beste Dirk,

Ik wens je in de eerste plaats heel veel sterkte toe.Ik heb het er ook moeilijk mee om het te verwerken maar haar vergeten doe ik Siel niet aan, dat heeft ze niet verdiend!Waarom moeten ook altijd de besten eerst gaan?Die vrolijke lieve Siel die altijd naar ons lacht!ze heeft ons op chirokamp twee keer een bezoekje gebracht via een regenboog.Voor jou ook geef de moed NOOIT maar dan ook NOOIT op en blijf er in geloven, sterkte!


Aller-aller-allerliefste Siel,

Ik en alle anderen missen je heel erg,waarom jij Siel, waarom moest jij van ons heen gaan, waarom jou mooie lange haren verliezen, waarom je lach op je gezicht verliezen, waarom jou verliezen...
Het werd ons allemaal even te veel!Liefste Siel, ik mis je!
Liefste Siel, ik vergeet je NOOIT!
Ook bedankt dat je ons op chirokamp twee keer een bezoekje hebt gebracht, en toen ik er wat groen bij zag , wist ik zeker dat jij het was!!!Bedankt daarvoor Siel, bedankt!Op cm-kamp heb ik elke dag aan jou gedacht, we kregen een sterretje en dat had ik elke dag bij me en nu ligt dat sterretje bij mij in bed!Liefste Siel, ik denk dat jij al weet wat ik ga zeggen maar ik zeg het toch nog is, Siel ik en alle anderen missen je erg!

lieve lieve groetjes en heel veel sterkte aan de hele familie van Emma

Anoniem zei

ik kan het echt niet laten om als maar berichtjes te laten

lieve lieve groetjes aan Siel die ik erg mis van Emma

Maria M zei

Weet dat wij hier in Mol heel veel over jullie ,en natuurlijk Siel praten.

Onlangs las ik :

ZWIJG ME NIET DOOD
MAAR SPREEK ME TOT LEVEN .


Lieve groetjes voor jullie allemaal!

Anoniem zei

Lieve Martine en Dirk, Talle en Rune,

Ik hoop en wens dat jullie na het gesprek in Leuven eindelijk wat rust vinden. Niemand heeft schuld aan de dood van Siel. Maar het is goed dat jullie toch doorgezet hebben in Leuven want zo is men daar toch ook weer een beetje wijzer geworden. Zo worden dezelfde problemen in de toekomst vermeden.
Ik wens jullie heel veel sterkte en moed. Probeer ondanks alles toch een beetje vakantie-gevoel te creëren; Siel zou niets anders willen.
Ik denk aan jullie en er brandt voor Siel steeds een kaarsje.
Het ga jullie goed.

Anoniem zei

Hallo lieve buren en bloglezers,

Martine weer bedankt voor je schrijven, soms denk ik dat je een roeping hebt mis gelopen. Ik heb erg veel bewondering voor je schrijfstijl.
We zijn inderdaad benieuwd naar hoe het jullie vergaat. Het flirten met ladder.... goed hoor heb er aub geen schuldgevoel over. Je weet toch dat Siel van het leven hield? Waar ze ook is, ze zou willen dat jullie genieten ondanks het gemis. Zou ze dat in een andere situatie niet ook zelf gedaan hebben? Zijn we het niet allemaal aan haar verplicht om het beste uit ons leven te halen? We zouden ons misschien juist schuldig moeten voelen wanneer wij (die de kans om te leven wel krijgen) hier niet ons best voor doen. Ik hoop dat je begrijpt dat ik je niet veroordeel (woorden op papier komen soms hard/verkeerd over). Geef je verdriet alle ruimte maar probeer in ieder geval je schuldgevoel om te zetten in energie. Voor Siel, voor jezelf, maar ook voor Dirk en je meisjes. Het is allemaal nog zo kort geleden, wees aub niet te streng voor jezelf.
Over de blog: Wat ons betreft geen twijfels. Houd de blog in stand zolang als het goed voelt. Ook je posts met de oproep om handtekeningen zijn goed, hopelijk hebben we met elkaar kunnen bijdragen aan dat goede doel.
Ik lees nog regelmatig oude berichten en reakties, het helpt me met mijn verdriet over Siel. Zo vond ik het heel erg fijn om te lezen dat Siel haar vriendinnen tijdens het chiro kamp veel over spraken. Zo veel dat zelfs de leider (Jeroen) de blog heeft gelezen.
Ook je oproep voor kaarsjes branden is druk bezocht. Dus ik denk dat wij bloglezers nog erg graag deze blog blijven volgen, zolang jij het goed vindt.

Dag allemaal,

Liefs,
Buurvrouw Christel

Maria M zei

Dag familie van Siel.

Haal kracht uit deze warme dag!

Anoniem zei

Als je 's avonds tussen de buien door een wandeling maakt, gewoon dicht bij huis, en je ziet een regenboog, dan word je even blijer... een knipoogje van Siel!! Het voelt als de zon tussen de buien: een opkikkertje tussen de vele momenten van verdriet.
Bedankt, Siel!!

Anoniem zei

Martine

wat kan jij je gevoelens altijd prachtig verwoorden. Ik kan bijna voelen wat jij voelt. Ik ben blij dat jullie in Leuven eindelijk antwoorden hebben gekregen op jullie vragen. Hopelijk kan dat je op weg helpen om uit die diepe put te klimmen langs de lange ladder. En klimmen leer je met vallen en opstaan. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je een keer van iets geniet, Siel hield van het leven en kon ook zo genieten. En dat je soms ook weer enkele treden afdaalt, is niet verwonderlijk. Ik wens jullie nog heel veel sterkte toe.