zondag 10 augustus 2008

Erivelton

Liefste mensen,

Een leerling, Erivelton, van vrije basisschool trapop heeft sinds kort het verschrikkelijke nieuws gekregen dat ook hij de strijd moet beginnen tegen leukemie.

Langs deze weg wil ik het getroffen gezin veel sterkte toewensen.
Ik besef heel goed dat wij geen goede referentie zijn, toch wil ik hoopvol blijven.

Ik wil een oproep doen aan alle mensen die dit gezin kennen, toon een teken van medeleven!
Stuur kaartjes, tekeningen, doe een telefoontje, breng een bezoekje weet ik veel wat in jullie macht ligt. Deze strijd kan enkel aangevangen worden door steun die langs alle kanten voelbaar is.
Wij hebben dit de hele tijd kunnen ervaren dat het niet alleen te dragen is.
Hij weet heel goed waar hij voorstaat, enkel door het feit dat hij leerling was (6de leerjaar) van Siel's school. Hij heeft het afgelopen schooljaar meegeleefd.
Zijn angst moet enorm zijn!!!
Ik lees net wat hij als 12-13 jarige voor ons schreef om ons te steunen bij het verlies van Siel.
Ik citeer:
"Ik weet wat jullie voelen. Ik heb al twee broers kwijt, jullie moeten sterk zijn omdat wij nooit eeuwig leven en ik weet dat ze aan jullie denken en dat ze jullie nooit zal vergeten wat jullie voor haar deden: van Erivelton P.D.S"

De harde wereld staat niet stil. In Leuven is "de ene gaat en de andere komt" héél erg van toepassing. Hoe oneerlijk ook.
Ik kan mij, na dit nieuws, onze eerste dagen héél goed voor de geest halen.
-de eerste kennismaking met het ziekenhuis
-de eerste kennismaking met de dokters en verplegend personeel.
-de eerste chemo's
-het leven op de gang
-.......
Alles terug van voor af aan.
Ik kan mij héél goed de gedachtengang van deze ouders inbeelden. De angst, de onmacht, het onbekende, de hoop.......

Komaan Erivelton ga ervoor!!!! Niet elk verhaal heeft hetzelfde einde.
Het moet je lukken.
Komaan mensen, vrienden, kennissen, klasgenoten, voetbalmaatjes.........
Laat hen zien wat voor een solidariteit er heerst hier.

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Martine,

ik wist dat je niet lang zou wachten om je medeleven met deze mensen te tonen. Bedankt dat je ondanks je eigen verdriet mensen oproept deze zwaar getroffen familie te steunen. Jij hebt dankzij je blog een uitgelezen kans om mensen te bereiken. Echt bedankt!!!
Wat kan het leven voor mensen toch hard zijn...
We zijn er sprakeloos, verward, ... van.

Groetjes,
juf Gerd

Anoniem zei

Martine,

Telkens ik je teksten lees op de blog, ben ik verwonderd wat een krachtige woorden en gevoelens jij kan neerschrijven. Jullie hebben enorm veel steun gevonden bij andere mensen of uit teksten of woorden van anderen, maar ik ben ervan overtuigd dat anderen ook enorm veel kracht uit jou halen. Het is een speciale gave die jij hebt, een enorme uitstraling naar anderen toe. Ondanks al het verdriet dat in je zit, spring je telkens weer in de ring om anderen te helpen en te steunen. Jij weet hoe belangrijk dat is ! Misschien kan je naar de toekomst toe, hier naar een bepaald doel gaan zoeken om zo ergens een draad te vinden om terug de zin van het leven in te zien. Op de een of andere manier voelen we het strijdlustige, het dappere van Siel ergens diep in jou en dat geef jij door aan andere mensen, het is een enorm warm gebaar, Martine ! We hopen dat, als je het enorm moeilijk hebt, je telkens weer terug de kracht van Siel zal vinden om buiten te komen en anderen te steunen, want onbewust zullen zij ook voor jullie een steun betekenen ! Ik wens jullie en jullie familie nog enorm veel sterkte en uiteraard ook deze jongen en zijn familie !

Carine

Anoniem zei

Lieve Martine,

Tranen rollen over mijn wangen. Wat heb je dat weer mooi geschreven. Zo warm, lief en zooo knap van je.
Zoals ik Erivelton ken (als klasgenoot van ons Nette), vind ik hem ook zo'n schattige, lieve en knappe jongen. Ik hoop dat hij heel snel die vreselijke ziekte heeft overwonnen.
Ook ik wens hem/hen heel veel moed, sterkte.

Een hele dikke knuffel voor jullie en voor Erivelton en zijn familie!
Diane

Anoniem zei

Lieve Martine en familie,

het is zo moedig van je, dat je ondanks alle verdriet en pijn dat je zelf doormaakt, je toch zo'n warm hart toedraagt aan mensen die ook zo zwaar getroffen worden. Jij weet zelf, beter dan wie ook, hoeveel steun je kan hebben van de mensen die met je meeleven. Ik hoop dat jullie zelf ook nog kracht vinden in vele kleine dingen en herineringen aan Siel en dat jullie toch soms kunnen genieten met jullie gezinnetje.
Langs deze weg wil ik ook Erivelton en zijn familie heel veel sterkte toewensen.

Kristel (Dieter, Kim en Brent)

Maria M zei

Heel veel sterkte,bij de behandeling!

Voor Erivelton
Kijk naar het sterretje van Siel,en vraag haar hulp,niemand beter zou je kunnen begrijpen.

Martine ook voor jullie sterkte!

Anoniem zei

Het doet iedere keer pijn om WEER te horen dat een kind deze strijd moet aangaan...
Wij wensen Erivelton en zijn familie ontzettend veel sterkte toe...
Nog heel veel liefs
Marianne-Dennis-Maja-Nora

Anoniem zei

Hallo,
Aan de familie van Siel,
wij blijven aan jullie denken,
hebben ook even onze handtekening geplaatst op www.serafien.be omdat het toch zo belangrijk is om thuis tussen familie en vrienden te blijven als je het al zo moeilijk hebt,Martine je bent een krak zoals jij telkens je gevoelens kan neertypen , veel sterke voor jullie allemaal en bijdeze ook voor Erivelton ,er is al eerder vermeld van naar het sterretje te kijken van Siel ze zal je zeker al haar steun doorstralen .
Aan alle zieken veel sterkte en blijf strijden zo moeilijk het telkens ook weer is .
Siel we zijn je niet vergeten

Anoniem zei

Ik kwam weer even op de blog omdat er gisteren een sterrenregen was. Ik heb zolang naar de hemel gekeken en kan dat niet meer doen zonder Siel in mijn gedachten. Ik heb wel 5 sterren zien vallen. Heb jij ze ook gezien Siel?
Maar nu: dit afschuwelijke bericht.
Met heel mijn hart hoop ik dat Erivelton deze strijd zal winnen.
Wat een wijze woorden heeft hij jullie geschreven. En ja wat een angst, dit nieuws krijgen is al vreselijk maar als je Siel gevolgt hebt in haar strijd moet het nog moeilijker zijn.
Kunnen we nog ergens anders onze steun betuigen of geef jij het door Martine?
Zet hem op Erivelton op de Hodonk branden nu ook kaarsen uit jouw naam.

Liefs,
buurvrouw Christel

Anoniem zei

Beste Martine,
Wij hebben bewondering voor jou.
Regelmatig brengen we een bezoekje aan Siel's blog. Het nieuws dat er een kind getroffen wordt door deze vreselijke ziekte, brengt ook bij ons alle herinneringen terug naar boven. Maar... als het een troost mag zijn voor de ouders van Erivelton, de strijd tegen deze ziekte kan je winnen.
Sterkte

Familie Philippe

marc en linda zei

hallo allemaal,
Vooreerst veel sterkte voor Erivelton en zijn familie,blijf hopen en vechten...
Martine, je doet het steeds maar weer,schrijven op het blog het moet niet gemakkelijk zijn,ons steeds op de hoogte proberen te houden ,je doet het gewoon BEDANKT HIERVOOR
Wij hopen dat jullie gezinnetje met Siel als sterrertje boven toch een beetje kunnen genieten
Nog héél veel moed en sterkte ook voor jullie allemaal onze kaarsjes blijven s'avonds nog steeds branden,we gaan er nu eentje bijbranden voor Erivelton
groetjes
fam.smets-Vlemincx

Anoniem zei

Martine

ondanks je eigen verdriet bekommer je je toch steeds nog om anderen. Heel knap van je om dit te doen. Het moet voor jullie erg moeilijk zijn om te horen dat alweer een onschuldig kind uit je omgeving de strijd moet aanvatten met deze vreselijke ziekte.

Wij wensen de familie van Erivelton heel veel sterkte toe en hem zelf natuurlijk ook. Hopelijk kan hij steun putten uit de gedachten aan Siel en hoe sterk zij altijd is geweest.

Martine, als we die mensen ergens onze steun kunnen betuigen, hen sterkte kunnen wensen of hem een kaartje kunnen sturen, laat het ons maar weten, we zullen zeker niet nalaten dat te doen.

nancy

Maria M zei

Groetjes uit Mol!

Ook sterkte voor Erivelton.