maandag 1 september 2008

1 september

Lieve mensen,
De vakantie is voorbij!!
Graag wil ik iedereen bedanken die Siel heeft meegenomen op hun vakantiebestemming. Het waren allen stuk voor stuk mooie verhalen, kaartjes, reacties, kaarsjes, briefjes, sms-berichtjes.......Het ene al emotioneler dan het andere. Siel is in korte tijd op vele plaatsen (mee)geweest.
Duizend maal dank!!!!!!

Liefste Siel,

Wat keek je uit naar deze dag, de eerste dag van een nieuw schooljaar. Ik zie je al staan met je nieuwe fiets, wachtend op je vriendinnetjes. Een smile van hier tot in 1 van de verste uithoeken van de wereld. (Voor vele kinderen bah, niet voor Siel.)
Vol trots naar het 6de leerjaar.
De laatste dagen was je je volop aan het voorbereiden naar die stap. Samen met juf Joke speelde je het klaar om je frans nog bij te benen. Oh wat heb je toch genoten van je lessen met haar. Telkens als zij een toets had afgenomen mocht je mij vol trots je punten meedelen. "Mama, kan je raden hoeveel ik behaalde op de toets van frans?" Ik plaagde je dan:" Een nul misschien?" "Neen, 20 op 20!!! of 19 op 20!!!"
Wie het meeste blonk, ik weet het niet. Juf Joke, waar je zo naar opkeek of ik, je fiere mama of papa, jouw beste leerling of jezelf. We hadden er allemaal deugd van.
Frans, jouw favoriete vak, samen met taal.
Bij de bloedcontroles zei je vaak in de auto:"Als ik genezen ben kom ik terug naar Leuven om op de universiteit te studeren, ik weet nog niet wat, maar alleen daarvoor wil ik hier nog terug komen."
Awel ik geloofde je echt, met het doorzettingsvermogen dat jij dit afgelopen jaar getoond hebt zou je het nog ver brengen. Daar ben ik vast van overtuigd.
Spijtig dat we dit nooit te weten mogen komen.

De start van dit nieuwe schooljaar is weer een moeilijke periode voor ons gezin. Deze keer is de vakantie echt tekort.
We hebben deze vakantie geprobeerd van de kloof, die er is ontstaan tussen de 2 andere kinderen, een beetje kleiner te maken. Terug dichter naar elkaar. Van hen hebben we, zo lijkt, een jaar "gemist". Zij zijn vooral bij moeke en voke verbleven. De aandacht die zij daar gekregen hebben was groot genoeg om onze aandacht op Siel te compenseren. Wat hebben moeke en voke dat toch goed gedaan!
We bouwen verder!!!
Na het overlijden van Siel, worden de pluspuntjes van de 2 zussen meer in de bloemmetjes gezet. Ik heb er spijt van dat we dat niet nog meer gedaan hebben bij Siel voor ze ziek werd. Dit valt nooit meer goed te maken!!!

Elke dag lijk ik me in 2 delen te moeten opsplitsen. Het grootste deel wil rouwen voor Siel en zich afzonderen van de buitenwereld. Een véél kleiner deel wordt gedwongen om verder te "moeten" leven. Mensen die op bezoek komen, vriendjes van de kinderen die komen, de sportactiviteiten,.... het "moet" gewoon verder gaan. Dat "moeten" is er dikwijls teveel aan.
Toch zijn het net die dingen die mij er bovenop moeten helpen, denk ik. Maar telkens bij het thuiskomen is het rouwen des te groter, mijn tijd voor Siel verloren.
Het schuldgevoel blijft. Moeilijk uit te leggen.
De tastbare dingen van Siel zijn zo kostbaar, met geen geldmaatstaven uit te drukken. Ik koester en knuffel dagelijks haar spullen. De geur verdwijnt, spijtig, maar het beeld bij elk gebruiksvoorwerp, elk genomen foto zit héél vers in het geheugen. Ik kan er niet genoeg van krijgen.
Zijn er nog mensen die mooie foto's van Siel hebben? We zouden ze graag eens bekijken.

Er zijn mensen die denken of zeggen dat we sterk zijn. Hoe halen ze het in hun hoofd!! Ik voel mij een wrak! Het is elke dag opnieuw hard werken om overeind te blijven.
Een meer dan fulltime job.
Toch komen er al eens momenten dat we met een glimlach op ons gezicht aan Siel denken en daar heb ik lang op zitten wachten. De mooie herinneringen komen, zij moeten de slechte nog overwinnen. Het is oorlog tussen die twee!!
Het gemis is gruwelijk, de liefde onvoorwaardelijk!!

Weeral een maand verder van het afscheid! Konden we de tijd maar terugdraaien en stilzetten.
Siel, je bent niet te missen!!!! We hebben je stuk voor stuk héél erg nodig!!!

17 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve Siel,

Vandaag ... 1 september.
We vliegen weer in een nieuw schooljaar.
Het wordt een jaar waarin herinneringen aan jou een rol gaan spelen. Datums die in mijn geheugen gegrift staan, omdat er het voorbije jaar toen iets speciaals gebeurde met jou, Siel.
Daar zijn prachtige herinneringen bij die ik koester. Helaas ook heel pijnlijke die ik, gedragen door het gedeelde verdriet, zal onthouden.
De klas die vorig jaar uitdrukkelijk gevuld werd met jouw Bednetcomputer ziet er nu anders uit. "Jouw plekje" is leeg, maar JIJ BENT GEBLEVEN! Meer dan ooit zul je vandaag in ons hart erbij zijn!
Wat hadden we je graag mee naar het zesde leerjaar zien gaan!

Uit de gebedswake van Siel:

...
"Missen?"
"Missen. Je weet toch wel wat dat is?"
"Neen, zei de eekhoorn."
"Missen is iets wat je voelt als iets er niet meer is."
"Wat voel je dan?"
"Ja, daar gaat het nou om."
...

Martine, Dirk, Talle, Rune,
moeke, voke, moemoe, vovo,

toen wisten wij, "buitenstaanders", niet echt wat die woorden inhielden... Voor iedere supporter die dicht bij Siel kon en mocht staan, zijn deze woorden ondertusssen "gerijpt" en hebben ze hun volle betekenis gekregen...

Lieve Siel,
ik mis je!!

juf Gerd

Elly S zei

Ik vertrek binnenkort voor een week naar Egypte en zal op mijn manier Siel meenemen.
De farao's waren van mening dat als zij in het westen begraven werden ze elke dag in het oosten herboren zouden worden. Als ik in Luxor op de Westoever bij hun graven sta, vraag ik hen om ook Siel, waar ze ook is, elke dag een klein beetje bij ons te laten zijn.

Knuffel

Anoniem zei

Dag Martine,

Zoals bij héél veel gezinnen is ook hier een nieuw schooljaar begonnen. Dat is voor iedereen weer eventjes wennen maar het zal ongetwijfeld goed doen als er weer wat regelmaat in ons drukke leven is. Voor jou, maar ook voor Dirk, Talle en Rune, zal het toch weer een moeilijke ochtend geweest zijn. Wij hadden Siel ook graag naar het zesde leerjaar
zien gaan. Ook voor de vrienden op school zal het weer een paar dagen wennen zijn.
Het was ook fijn te lezen dat zoveel mensen aan Siel hebben gedacht op hun vakantie, ik ben er zeker van dat Siel ervan genoten heeft.
Ik wens jullie het allerbeste en Martine, ik ben altijd bereikbaar en beschikbaar om eens een babbeltje te doen.
Groetjes aan Dirk en de kinderen,

Lucia.

Anoniem zei

Lieve Siel,

vandaag zijn wij in het 6de leerjaar gestart met 2 klassen vrienden en vriendinnetjes van jou. Voor ons leerkrachten van het 6de ben jij zeker aanwezig,in de harten en gedachten van de leerlingen, maar ook in ons Siel-hoekje. In beide klassen hebben we geprobeerd om jou aanwezig te laten zijn in de klas. Vorig jaar had jij je plekje, maar ook dit jaar nemen wij jou overal mee naartoe. Binnenkort vertrekken we op zeeklassen. Wat hadden we jou daar graag bij gehad!


Talle en Rune,

voor jullie hoop ik dat dit een fijn schooljaar mag worden.


Martine en Dirk,

het gemis dat jullie voelen, kan niemand opvullen. Weet dat de supporters van Siel nog steeds in de tribune zitten om jullie nu te steunen om de juiste weg te zoeken om te 'overleven'.


dikke knuffel
juf Elly

Anoniem zei

Martine,

Ik ben blij te lezen dat je af en toe al eens met een glimlach op je gezicht kan terug denken aan Siel.
Koester de mooie momenten met haar en ooit zullen deze de moeilijke momenten overtreffen.

Ik piep nog iedere dag op de blog maar vind het nu zooo moeilijk om iets te schrijven.
Jij kan dat zo mooi verwoorden allemaal, het ontroerd me keer op keer.

Nog heel veel sterkte !!!

Talle en Rune, heel veel succes in het nieuwe schooljaar !!

Fam Hermans

Anoniem zei

Beste Martine en Dirk,

Inderdaad... Siel zou vandaag in het 6de leerjaar gestart zijn.
Maar vandaag, en alle dagen van dit schooljaar dat nog maar net begonnen is, zal er 1 leerling te kort zijn! Meester Marc en juf Elly hebben weliswaar een mooi hoekje gemaakt, maar het is een schrale troost voor hen en de klasgenoten om Siel niet meer in levende lijve mee te kunnen nemen op hun weg.
Deze leerlingen van het 6de leerjaar hebben echt wel iets dat hen verbindt, een speciale band ... Ik voelde dat toen ik daarstraks in 6A en 6B kwam.

Lieve Siel,
daar heb jij voor gezorgd, daar ben jij verantwoordelijk voor. jij hebt deze kinderen rijper gemaakt, met (nog) meer begrip en respect voor elkaar.
Bedankt Siel, voor deze grote verdienste...
Rust maar zacht, je hebt het verdiend! En stuur af en toe alle mensen die je missen een glimlach en geef ze dan ook een duwtje in de rug.

Greet Verwaest

Anoniem zei

Martine en Dirk, Talle en Rune,

Vaak heb ik hier het afgelopen jaar naar het scherm zitten te turen; door het lief en leed waarin je ons liet delen, Martine, op sleeptouw genomen in een rollercoaster van emoties. En mijn gevoel dat zei dat ik jullie toch iéts moest laten weten, maar mijn verstand dat nooit die woorden vond om uitdrukking te geven aan wat er in me omging, om net datgene te zeggen wat verschil kon maken, om toch niet zomaar banaal uiting te geven over hoe ik me bij Siels strijd voelde. En in al die dagen ben ik er nooit toe gekomen om hier ooit maar iets zinnigs neer te zetten. Want hoe beschrijf je die dingen die je niet kan vatten, hoe kan je het verschil maken als je zo veraf staat, hoe kan iets nog holler klinken dan dat ik hier voor heel de wereld jullie verdriet nog maar eens zou uitvergroten...
Nee, dan maar liever zwijgen, dacht ik steeds weer. En soms wiste ik die enkele regels die ik al had ingetikt.
Maar toen was er die ene keer, ondertussen weeral twee maanden geleden, nadat we samen met alle kinderen ons verdriet, onze vreugde en ons vertrouwen hadden gedeeld, en iedereen nog op een ijsje werd getrakteerd; toen Dirk de woorden liet vallen: "...en dan zie je weer iemand komen en je ziet op zijn gezicht dat hij niet weet wat te zeggen..." Ik weet niet of ik mijn schaamte toen heb kunnen verbergen...

Vandaag echter, wil ik toch iets kwijt. Ik heb vandaag op school iets mogen ervaren dat ik zo bijzonder vond dat ik het met jullie wil delen. Vanochtend op de speelplaats kwamen de nieuwe zesdeklassers in kleine groepjes of in hun eentje de school binnensijpelen. En het weerzien had iets van een herkenning. Alsof ze samen een onuitgesproken geheim deelden. Er werd geknuffeld, er werden blikken uitgewisseld. En zonder dat haar naam over de lippen ging, merkte je dat Siel aanwezig was. Spontaan deed het me denken aan de liedtekst 'Vandaag' van Rob de Nijs:
(...)
Nee vandaag begraaf ik jou in mij
Dan kan ik met je praten en antwoord geven
Dan blijf jij leven in mijn leven
Hier neem m'n ogen en kijk met mij
Neem m'n voeten en loop met mij
We gaan naar huis nu, wij allebei
Vanaf vandaag leef jij in mij
(...)
We zullen lachen en weer plannen maken
’k Zal met je slapen en met jou ontwaken
Hier neem m'n mond en lach met mij
Neem m'n handen en voel met mij
Wat je nog doen wou, doe ik erbij
Vanaf vandaag leef jij in mij

(...)

Het is mooi en tegelijk pijnlijk hier te midden van die kinderen te staan, van wie het leven zoveel meer diepgang heeft gekregen omdat ze Siel hebben gekend. En echt, die speciale band waarover Greet het hier net nog had, is voelbaar aanwezig.

meester Marc

Anoniem zei

Martine,

jij weet elke keer iedereen hier te raken met de manier waarop jij je gevoelens kan verwoorden.

Wat moet het gisteren moeilijk geweest zijn om de meiden weer naar school te zien vertrekken. Het gemis moet enorm geweest zijn.

Ook voor Talle en Rune zal het niet makkelijk geweest zijn, en voor Dirk al evenmin.

Zoals de meester en de juf schrijven, Siel heeft ertoe bijgedragen dat haar medeklassers meer respect voor elkaar kunnen opbrengen, dat ze meer begrip voor elkaar opbrengen. Wat een mooie taak heeft ze hierbij volbracht.

Ik ben er zeker van dat het plekje dat Siel in beide klassen gekregen heeft, heel mooi zal zijn. De kinderen van het zesde zullen nog vaak over haar praten met heel veel liefde.

Talle en Rune, ik hoop dat het voor jullie een fijn schooljaar mag worden met mooie resultaten.

nancy

Anoniem zei

Liefste Siel
en familie

we zitten hier in de klas (6A) , en we hebben speciaal voor jouw een KEI MOOI Sielhoekje gemaakt , met mooie bloemen en een groot hart .

We hebben een hele mooie foto van jou staan (hier in de klas)we vinden het jammer dat we maar 2 foto's hebben .

Je weet nog wel die hartjes dat we voor je hadden gemaakt (van plastic)1 daarvan ligt er bij ,
en nog een kaarsje
en de 3 hartjes voor je benefiet
staan hier ook .

Vele kusjes van Joke , Chelsea en alle klasgenootjes (6A)

<3 <3 <3
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Anoniem zei

Martine, meer dan een jaar volg ik Siels blog maar nog nooit heb ik durven reageren. Bang om iets te schrijven dat anders geïnterpreteerd zou worden dan ik had willen zeggen maar vooral omdat ik het zo moeilijk vind om te verwoorden wat ik voel, net zoals meester Marc en waarschijnlijk nog veel anderen.
Ik ken jullie niet echt, ik herken jullie ondertussen wel, maar uit het voorbije jaar heb ik kunnen opmaken dat jullie een heel bijzondere familie zijn, Siel een héél bijzonder meisje.
Steeds als ik nu langs de Hodonkse pad fiets en jullie huis passeer, vraag ik me af hoe het met jullie gaat. Vroeger zag ik amper jullie huis staan.

Enkele kleine voorbeeldjes die aangeven dat Siel en haar familie nog steeds in mijn gedachten zijn, een supporter uit de volle tribune.
Momenten waarbij ik me weer realiseer hoe hard het leven is, soms onrechtvaardig.
Ik wens dat jullie elke dag een stapje vooruitkomen.
Het ga jullie goed en nog heel veel sterkte.

Anoniem zei

Martine,

Siel, een enorm prachtige meid! Talle en Rune al even prachtig!Jullie hebben niets anders gedaan dan prachtige ouders zijn.
Jullie hadden echt niet meer kunnen doen!

Heel veel sterkte...

Veel liefs,
Marianne

Anoniem zei

Lieve Siel,
lieve mama en papa van Siel,
lieve Talle en Rune, zussen van Siel,

Ik leerde jullie pas kennen vorige week, terwijl ik in Kaapstad op congres was en op jullie blog terecht kwam.

Immens verdriet overviel me.... een hele grote onmacht ook.

En toch, toen ik op de Tafelberg stond en heel dicht bij de hemel stond, heb ik extra goed gekeken en ik ben er zeker van Siel, dat ik jou gevoeld heb.

Lieve mama en pape en lieve Rune en Talle, blijf elkaar troosten - Weet dat Siel naar jullie kijkt en innig meegeniet van mooie momenten samen.

marc en linda zei

lieve Martine,Dirk,Talle en Rune,
Wij hebben aan jullie gedacht hoor op 1 september,weer één van de moeilijke dagen voor jullie gezinnetje maar weet dat er véél zéér véél mensen meevoelen met jullie.
Talle en Rune toch véél succes gewenst bij de start van het nieuwe schooljaar,weet dat Siel meekijkt met jullie
Het gemis dat er bij jullie en jullie familie leeft kan niemand opvangen of efkes overpakken,maar weet dat er langs de zijlijn toch mensen zijn die ook meevoelen en proberen het leed voor jullie wat te vezachten, jullie moeten erdoor hoe moeilijk het ook is,ik ben al blij dat je soms terug een beetje durft te lachen Martine
Het zal met vallen en opstaan zijn maar zoals jullie nu bezig zijn,zal het op een dag wel lukken en weet dat een sterretje boven alles ziet en wil dat jullie doordoen
Siel leeft verder in jullie herrineringen en ook in jullie hart,
Wij denken aan jullie en de kaarsjes worden hiette nog elke avond aangestoken
veel moed en sterkte nog
lieve groetjes en nen dikke knuffel voor jullie allemaal

Anoniem zei

Lieve Siel en familie

we missen je heel hard ,
in elke klas van onze school
(normaal toch)
staat een hele mooie foto ,
in onze klas (6B) staat
precies een huisje en daarin
een hele mooie foto van jou !!
Met een hartje in plastic met daarop : Licht in het hart : voor bij een kaarsje we hebben nog geen kaarsje aangehad in de klas ik hoop zo snel mogenlijk wel !! en staan ook nog 3 hartjes van je benefiet en nog je doodskaartje en dat is het zo wat : jouw huisje (het hoekje dus) is echt héél mooi
in jouw huisje ligt ook nog een boekje waar wij vanalles kunnen inschrijven recht uit ons hart ... voor JOU , Siel !! tuurlijk staan er al dingen in wat dacht je !! vandaag 4 september hebben we er nog in geschreven <3 en echt hele mooie dingen maar nu ga ik stoppen met dit bericht eh .. doei .. PS : I love you je blijft in mijn hart luf you !!
Liefs Candy ... <3




Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag

Anoniem zei

Lieve Siel ,,

Ik mis je erg
Maarja .. van missen kom je niet hier ineens terug .
En dat vind ik jammer
Want ja nu hebben we wel foto's in de klas staan
Maar dat is niet het zelfde he !

LIEFSTE SIEL
ALS JE DIT MAAR NIET GAAT VERGETEN

SIEL, WE MISSEN JE ERG
EN DAT ZAL VOOOR EEUWIG BLIJVEN

Vele Groetjes & Kusjes
Van

Chelsea
- <3 -

Anoniem zei

Lieve Siel,
Je wordt zo gemist! Ach meisje zelfs door je gekke hollandse buurvrouw (die je eigenlijk niet eens zo goed kent). Ik mis het om over je te lezen, over hoe sterk je bent en welke plannen je aan het smeden bent. Ik mis het om mijn best te doen gekke verhaaltjes voor je te schrijven met de hoop dat ze een lach op je gezicht toveren.
Ik krijg pijn in mijn buik als ik eraan denk dat we je nooit meer tegen komen op de fiets met al je vriendinnen.
Maar ik red me wel hoor. Je kaartje staat op mijn bureau. Ik zie je iedere dag en al mijn collega's kennen je. Ik kom regelmatig op de blog en lees daar over je. Ik denk dat je het heel gek zou vinden en er verlegen van zou worden.

Lieve Martine,
Waarom ik je sterk vind?
Omdat je het lef hebt om openhartig te schrijven, toegeeft aan je verdriet en er tijd voor vrij maakt om het te doorleven, je de bezoekjes altijd maar weer met open armen ontvangt, je oog blijft houden voor de mensen om je heen die het op hun manier moeilijk hebben, je nooit vergeet mensen te bedanken die jullie ondersteunen en natuurlijk omdat ik zo ontzettend veel respect heb voor de manier waarop jullie Siel hebben ondersteund in dat voor jullie hele gezin zo moeilijke jaar.
En ja jij voelt je een wrak, maar een wrak is waardeloos en dat ben je niet! In geen enkel opzicht, je bent net als Siel een voorbeeld voor velen. Doe wat goed voelt in je eigen tempo, stap voor stap. (schrijf ik met de hoop dat je gevoel over jezelf met de tijd veranderd)

Lieve Bloglezers,
Fijn dat de tribune nog steeds staat en gevuld is. Het doet me goed jullie verhalen te lezen.
Ik ben zo blij dat meester Marc het heeft aangedurfd om op de knop: "reactie publiceren" te drukken. Zijn verhaal heeft me erg ontroerd en het is weer een bevestiging van hoe bijzonder Siel is.

Liefs,
Buurvrouw Christel

Anoniem zei

lieve siel
we missen je elke dag ,en ik kijk alle dagen naar jou foto op de schouw,het zesde leerjaar niet mogen meemaken dit is afschuwelijk
siel ging heel graag naar het zesde er zijn zoveel kinderen die met tegen zin naar school gaan,ze moesten voelen wat jullie voelen,ze zullen vliegen,het is niet eerlijk in de wereld

grotjes van liena-joren
papa en mama