dinsdag 9 december 2008

Een kaarsje voor Siel en andere sterretjes!

Ter herdenking van alle kinderen die de wereld verloren heeft, wordt er ieder jaar op de tweede zondag van december een nationale herdenkingsdag voor overleden kinderen gehouden.
Dit jaar is dat op zondag 14 december.

Op deze dag wordt om 19.00 uur een kaarsje aangestoken door diegene dat dat willen of door diegene die een kind hebben verloren. Dit kaarsje brandt ter ere van alle kinderen die gestorven zijn.
Door dit te doen in de verschillende tijdzone's, gaat er in 24 uur een golf van licht door de wereld.

De gedachte achter World Wide Candle Lighting (Werledwijd Kaarsen Branden ) is om in de donkere dagen voor Kerstmis, waarin zoveel kaarsen ontstoken worden voor gezelligheid en sfeer, ook een kaars te ontsteken voor een overleden kind.
Juist in december wordt vaak het verdriet vanwege het verlies van een kind het pijnlijkst ervaren.
Vandaar dat nabestaanden in saamhorigheid een groot licht willen maken om daarmee kracht en troost te geven.
Het is de bedoeling dat er over de gehele aarde een cirkel van licht wordt gemaakt.
Dat gebeurt als mensen in iedere tijdzone om klokslag 19.00 uur kaarsen branden.
Dat kan in de huiselijke sfeer zijn, waarbij mensen een kaars voor hun raam plaatsen, of in groepsverband.

WWCL ontstond elf jaar geleden in Amerika. Compassionate Friends, een organisatie van ouders van overleden kinderen, nam in 1997 het initiatief voor deze herdenking.
Voortaan zou iedere tweede zondag in december 'Kinder Kaarsendag' zijn.
President Bill Clinton erkende een jaar later deze Children's Memorial Day als officiële herdenkingsdag.

Ik hoop dat steeds meer mensen zich bij het Wereldwijd Kaarsenbranden aansluiten omdat mensen zoals wij er echt kracht uit kunnen putten.
Wetende dat we niet alleen zijn met ons verdriet.
Ik dank jullie!!

Groetjes Martine.

30 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Martine, Dirk, Talle en Rune

Ik had nog nooit gehoord van dit initiatief. Zondag stipt om 19.00 h. zal er bij ons een kaars branden. Een pietluttig vlammetje, maar als je weet dat er op dat moment over gans de wereld zoveel kaarsen branden voor al die overleden kinderen, is het echt iets om bij stil te staan. Ik hoop dat er voldoende warmte van uit gaat, zodat jullie tijdens de kerst- en nieuwjaarsperiode aanvoelen dat zovelen nog steeds aan jullie denken.

Heel veel groeten.

Erik Dries en familie.

Anoniem zei

Dag Martine, Dirk talle en Rune

ik denk nog vaak aan Siel.
We gaan proberen ook een kaarsje aan te steken op zondag.
Hopelijk zal Siel de kaarsen ook zien en voelen.
Siel, wij hebben nu toetsen, hopelijk duim je voor ons allemaal.
groetjes en kusjes
Wiesje

Maria M zei

Wij doen mee ,en zeggen het verder!
14-12 om 19 UUR!
DAG ALLEMAAL

Anoniem zei

Onze kaars zal zeker van de partij zijn !!

fam. Hermans Jens

Elly S zei

Ik zal zeker een kaarsje aansteken zondag.
Liefs
Elly

Anoniem zei

Hoi allemaal
Ook bij ons zullen er kaarsjes branden zondag om 7 uur. Speciaal voor Siel maar ook voor alle andere kindjes.
heel veel groeten van ons allemaal.
Han

Anoniem zei

Ook ik zal een kaarsje branden!
Voor Siel en voor jullie,voor al die andere sterretjes aan de hemel en hun familie.
warme knuffel,
Henny

chris melis zei

Dag Martine,Dirk,Talle en Rune.

Mijn kaars zal zeker branden voor al de kinderen en hun familie en al diegene die in de familie gestorven zijn .

vele groetjes van ons .

Anoniem zei

Dag allemaal,

Ook hier op de Heide zal een extra kaarsje branden,speciaal voor Siel. Wij gaan die dag goed kunnen onthouden want onze dochter wordt dan "18" jaar. Ook een speciale dag voor haar.

Groetjes aan de ganse familie van ons allemaal,

Lucia

Anoniem zei

Hoi Martine,

Ook hier zal een kaarsje branden voor Siel* en alle andere sterretjes.

Anoniem zei

Een knap initiatief! Het moet een intens gevoel zijn: miljoenen kaarsjes branden, achter elk lichtje schuilt een diepe betekenis. Ook hier zullen zondag enkele betekenisvolle kaarsjes branden!
Warme groetjes,
juf Els

Anoniem zei

Hallo Martine, Dirk, Talle en Rune

Wij zullen thuis ook een kaarsje laten branden.

Groetjes

Laura (klasgenootje van Talle)

marc en linda zei

dag allemaal,
Wij gaan zekers een extra kaarsje aansteken om 19.00uur,we hadden hiervan nog nooit gehoord.
Hopelijk vlotten de examens van de meisjes ook een beetje,we weten dat Siel van hierboven met de zusjes meewerkt zodat ze het er goed vanaf zullen brengen
We hopen dat er zondag veel kaarslicht zal branden zodat Siel het hierboven zal voelen en dat ze weet dat wij haar nog niet vergeten zijn
Voor alle ouders van een overleden kind véél sterkte en op zondag denken wij om 19.00uur speciaal aan jullie
veel liefs
fam.smets

Anoniem zei

Dag Martine en familie,

ook wij gaan zondag om 19.00h. een kaarsje branden voor al die kinderen. Mijn kindjes steken regelmatig een kaarsje aan bij de foto van Siel en ons Kim heeft een dagboeje speciaal aan Siel gericht, maar zo'n groots initiatief dat is wel heel bijzonder. Tot vandaag had ik hiervan nog niet gehoord.

Ik weet het is lang geleden dat ik hier nog iets geschreven heb, Martine, maar het is zo moeilijk om woorden te vinden. Op papier komen woorden soms zo anders over. Ik ben een beetje bang om me verkeerd uit te drukken en zo mensen te kwetsen.

Meestal als ik aan de computer zit ga ik eens eventjes kijken op den blog of je iets geschreven hebt. Het raakt me telkens weer hoe goed je de dingen kan verwoorden en hoe "recht uit het hart" jou woorden komen. Ook dat liedje van Marco Borsato heb ik al verschillende keren beluisterd. Bedankt dat je die dingen met ons allemaal wil delen. IK denk Martine, zolang het voor jou goed voelt om te schrijven, blijf dan schrijven, en weet dat zovele mensen aan jullie blijven denken en jullie willen steunen maar dat ze de woorden niet vinden om te reageren.
Laat zondag al die kaarjes de aarde een beetje verwarmen en de donkere dagen een beetje lichter maken.

groetjes Kristel

Anoniem zei

Lieve Martine, Dirk, Talle, Siel*, Rune,

Héél geregeld brand ik hier kaarsjes voor Siel, Jannes, Mats, Ties, en nog zovele anderen. Zelfs nu brandt het kaarsje bij de foto van Siel en Jannes. Zondag steek ik er nog enkele meer aan.
Ik denk heel vaak aan jullie!
Dikke knuffel!
Diane

Anoniem zei

Martine, Dirk, Talle,Siel* en Rune,

Natuurlijk willen wij mee doen aan dit initiatief !
We hopen dat het licht straalt tot op de Hodonk en tot ver in de hemel bij alle sterretjes !
We wensen jullie tijdens deze decembermaand veel warmte en geborgenheid bij elkaar.
Warme groetjes,
Jef en Hilde, Tuur Louis en Anna

Anoniem zei

Ons kaarsje zal dan voor het raam staan!

knuffel

Amelie en co xxx

Anoniem zei

Dag Martine, Dirk, Talle en Rune

Ik denk dat voor jij dit bericht schreef weinig mensen wisten dat dit initiatief bestond. Maar nu geloof ik dat er zondag in heel veel huizen in Retie en Dessel een kaarsje zal branden speciaal voor Siel en alle andere kinderen.
Bij ons zal er ook zeker een kaars branden!!

Groetjes Katleen

Anoniem zei

Ook wij zullen zeker een kaarsje branden!
Retie en Dessel zullen zondag om 19.00u. extra verlicht zijn....
Wij hopen dat al deze reacties jullie toch weer wat kracht geven...wij blijven aan jullie denken!
Liefs
Erik, Els, Caro en Ynias

Anoniem zei

Dag Martine, Dirk, Talle en Rune

Op zondag zal ik extra hard aan Siel denken. Ons kaarsje zal zeker branden. Siel, help ons bij de toetsen, help ons ons hele leven lang om jou gemis te verwerken.
Siel ik zal je nooit vergeten.

Groetje,
Kaat Bevers

Anoniem zei

Wij doen zekers mee. Ons kaarsje zal branden...
Veel liefs,
Nora en co xxx

Anoniem zei

Ook wij sluiten ons aan bij het Wereldwijd Kaarsenbranden!
Wij steken zondag zeker een extra kaarsje aan voor Siel, voor vele andere sterretjes en voor julie.
Het doet goed dat we 'iets' voor jullie kunnen doen.
Jullie zijn alweer in onze gedachten...

groetjes
Stijn Dries Joris An

ann zei

dag Martine, Dirk, Talle, Rune

Ook wij steken een extra kaarsje aan voor Siel, alle andere kinderen en hun familie.
Mooi initiatief in deze decembermaand.
Ik weet zeker dat er veel sterretjes een knipoogje zullen terugsturen.

groetjes
Ann , Britt, Rani en Herman

Anoniem zei

dag martine,dirk,talle en rune

om 19.00u zondagavond zal er in de delstraat zeker ook een kaarsje branden. Siel en alle anderen zullen al die kaarsen daar zeker voelen, daar ben ik zeker van.

we denken aan jullie!
groetjes,
Eveline,Charlotte,Laurens,Anja,Marc

Anoniem zei

Hier in Geel staan 2 stevige tuinkaarsen al te flikkeren op de buitentafel , zo kunnen Siel en de andere sterretjes ze heel goed zien. Hierdoor laten we voelen dat we aan hen en hun families denken.




Light one candle , take my hand
Move closer to each other
All who want to smile again
In this blessed time of the year
With your sorrow and tears
Come together to remember
And to light one candle

The light is for strenght to face
The pain welled up inside
The light reminds us shattered dreams
Not to be denied
The light is for courage to becon
Others to our side
For every tear we’ve cried
We light one candle

We all know the reason
That we value so this flame
It’s a commitment to each other
To remember every name
And a promise made
That in our hearts forever they’ll remain
Out of love we came
To light one candle...

Anoniem zei

Hoi Siel*,

ook hier staat er een kaarsje klaar om aan te steken om 19u. Speciaal voor jou, maar ook voor alle andere kinderen die veel te vroeg vertrokken zijn.

Martine, Dirk, Talle en Rune... dit kaarsje brandt ook een beetje voor jullie...

Anoniem zei

Altijd

Ik steek een kaars
voor je aan
ik draag je hoog
en diep in mijn hart
en in het licht
van de vlam
noem ik je naam
Lieve Siel,
ik zal je nooit vergeten
in mijn hart daar woon jij
daar blijf je
voor altijd bestaan


Martine, Dirk, Talle en Rune,

moest je van elke kaars die in Retie, Dessel en omstreken nu branden voor Siel een foto maken...
Doe het maar in gedachten.
Je kan er je hele huis mee vullen en de warmte ervan voelen.
Dat is wat alle mensen met hun gebaar ook willen: jullie warmte sturen om dag na dag te overwinnen in deze moeilijke tijd.

Van harte,
juf Gerd

Onze gedachten gaan ook uit
naar alle andere sterretjes vroeger of recent te vroeg van ons heengegaan.

Anoniem zei

Dag Martine, Dirk, Talle en Rune,

ons kaarsje brandt speciaal voor Siel, maar natuurlijk ook voor alle andere sterretjes.
Het is vanavond een heldere hemel buiten. Er fonkelen zoveel sterretjes aan de hemel, net alsof ze weten dat wij nu extra aan hen denken.
Hopelijk kunnen al deze kaarsen een lichtpuntje brengen in deze toch wel zeer moeilijke en donkere decembermaand.

Dikke knuffel voor jullie allemaal,
Elly M

Anoniem zei

Hier branden nog steeds de vele kaarsjes die we om 19 uur hebben aangestoken voor al die kinderen die veel te vroeg naar de overkant zijn vertrokken. Hopelijk zien ze al die lichtjes hier beneden.

Anoniem zei

Lieve Martine, Dirk, Talle, Siel* en Rune,
Sinds half 7 branden hier zeker 18 kaarsen, zowel buiten als binnen, voor al die lieve engeltjes maar heel speciaal ook voor Siel.
Dikke knuffel voor jullie!
Diane