maandag 29 juni 2009

Einde schooljaar, einde trapop loopbaan!

Liefste Siel,

Lang niks meer van ons laten horen hé meisje.
Dat wil niet zeggen dat we niet aan je denken hoor, in tegendeel.
We spartelen verder, de ene dag al wat moeizamer dan de andere.
Wat zijn dit weer zware dagen maar, ik hou me sterk. Niemand die het ziet.

"O ja, ik kan weer meedoen
ik kan weer vrolijk zijn
de buitenkant die gaat wel
van binnen zit de pijn

O ja, het gaat weer beter
kijk hoe ik weer geniet
de buitenkant die wil wel
van binnen huist verdriet

o ja, ik wil wel leven
ik doe al aardig mee
de buitenkant moet verder
de binnenkant zegt nee

maar af en toe geniet ik echt
met hen die naast me staan
die weten en ook voelen
dat het echt nooit meer echt zal gaan"


Vandaag is het proclamatie van het 6de leerjaar.
We hebben de uitnodiging gekregen maar hebben besloten van er niet naartoe te gaan. Bang dat het te zwaar voor ons zou worden. De zesdeklassers die hun beste beentje voorzetten en eentje die er ontbreekt. Pffffffff!!
Je leeftijdsgenootjes hun laatste dagen op trapop. Tijd dat ze uitvliegen naar andere oorden, het middelbaar.

De laatste weken kwam er vaak post op jou naam binnen. De middelbare scholen in de omgeving willen je graag inschrijven. Maar je had je keuze al gemaakt, met Talle mee.
Talle heeft het er moeilijk mee dat haar leeftijdsgenootjes zusjes meebrengen naar school. Wat zou zij je graag voorstellen, je de weg wijzen, je.....
Wat zou jij graag mee gaan. Vol trots, leergierig, vol verwachtingen.

Liefste Siel,
Je zit zo vaak in mijn hoofd. Soms lijkt het wel alsof ik maar 1 kind heb. Ik kan er niet aan wennen om mijn moederliefde "maar" in 2 te moeten delen. Er zal altijd 1 deel ergens blijven hangen, onbenut, wachtend op....

Ik hou van jou!!!!
Liefs mama

21 opmerkingen:

Anoniem zei

"De tijd heelt (alle) wonden, maar met het vermogen om lief te hebben, stijgt de pijn."


Lieve Siel,

jij blijft onzichtbaar nabij.
Dag lagereschoolmeisje.

Elly S zei

Mooi gedicht dat duidelijk weergeeft hoe je je voelt Martine.
Je hoeft je niet altijd sterk te tonen naar de buitenwereld. Laat het verdriet soms ook naar buiten komen want zo'n verlies kan je niet alleen dragen.

Het is zo spijtig dat Talle niet meer de kans krijgt om haar zusje te begeleiden. En zo oneerlijk.

Dikke knuffel

Anoniem zei

Hoi Martine, hoi Dirk,

We staan niet altijd stil bij het woord ‘samen’,
maar het is een groot gemis als ‘samen’ uit je leven is.
Zoals je zelf al beschrijft in de laatste strofe van het gedicht,
hoop ik dat je ‘samen’ met je dierbaren al je gevoelens oprecht delen kan!

Hoi Talle,
Zó jammer dat jij je jongere zus niet kan rondleiden in die onbekende, grote school. Zó oneerlijk dat je niet kan antwoorden op vragen als: Hey grote zus, wat mag ik allemaal verwachten? Weet jij misschien waar ik dit lokaal kan vinden? … Ik ben er zeker van dat jij dit met veel overgave gedaan had!
Máár Talle, nu staat de vakantie voor de deur en ik hoop uit de grond van mijn hart dat je er ten volle van gaat genieten!

Hoi Rune,
die kleine meid met haar stralende glimlach wil ik toch ook nog eventjes een spetterende en welverdiende vakantie toewensen! Lieve Rune, geniet ervan en goed ravotten met de vriendjes é!

Hoi Siel,
Op de proclamatie is het nogmaals gebleken, jij zal er altijd bij zijn!

Groetjes,
juf Els

Anoniem zei

Ik wil de dag van morgen nog even laten wachten
ik wil nog even luisteren naar jouw stilte
Ik wil nog even vasthouden wat is geweest
denken aan vroeger, weten dat jij niet weg bent,
dat jij niet ophoudt,
dat jij hier blijft en onmogelijk verdwijnen kan
dat jij nu vrede hebt, dat jij nu vrij bent,
zonder pijn, zonder zorgen,
ik weet dat morgen niet zal zijn
zoals ik 't vroeger heb bedacht
dat ik je zo ontzettend veel zal missen
ik zeg je dank voor alles wat je voor ons was
gek, dat ik dat nu gemakkelijker zeg dan ooit tevoren
ik mis je… en daarom
wil ik de dag van morgen even laten wachten.

Maria M zei

Ik denk aan jullie allemaal.

Groetjes uit Mol!

Anoniem zei

Martine ik weet hoe moeilijk maar dan ook moeilijk het voor je is .
Maar Siel blijft in ons hartje voortbestaan.
We blijven er voor gaan geef de moed niet op .


Groetjes Siel's klasgenootje

Anoniem zei

Martine en Dirk

ook dit moet weer een moeilijke periode zijn, te weten dat je meisje niet naar 'het middelbaar' zal gaan, waar ze toch zo graag bij had geweest.

Lieve Talle,

voor jou moet het moeilijk zijn te weten dat je "je kleine zus" niet wegwijs kan maken in de voor haar vreemde school waar jij je toch al thuis voelt. Jij zou haar vol overgave verteld hebben wat haar te wachten stond en Siel* zou met al haar vragen naar jou toegekomen zijn.

Lieve Rune,

ga jij lekker genieten van de lange vakantie die al warm is geweest. Ook jij zal je zus missen, dat kan niet anders.

Probeer er samen toch een fijne vakantie van te maken.

nancy

Maria M zei

Dag Martine,stuur je veel zonneschijn ,zodat je hart er warm van kan worden.
Groetjes ook aan jullie allemaal!

Anoniem zei

Uit mijn ogen maar niet uit mijn hart.

Veel liefs uit Schilde,

(buurvrouw)Christel

Maria M zei

Helaba

Groetjes van uit Mol!

Anoniem zei

siel ik mis je
elke dag denk ik nog aan je
elk moment
ik hoop waar je ook bent veel plezier mag beleven

iloveyouu !


Chelsea
xxx

Anoniem zei

Hallo iedereen,

Lukt de vakantie een beetje bij jullie? Ik kan me voorstellen, nee ik kan mij het niet voorstellen hoe het moet zijn! Niemand kan het zich voorstellen hoe dit voelt als je dit niet zelf meemaakt! Het leven is gewoon niet eerlijk. Ik moet zeggen dat ik deze dagen al heel veel aan jullie gedacht heb, hoe jullie je moeten gevoeld hebben toen je ongeveer hetzelfde nieuws kreeg als wij. Ongeloof, onmacht, verdriet, woede,....
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat jullie toch met z'n allen een beetje hebben kunnen genieten van de vakantie met julie dochters. Ik ben er wel van overtuigd dat jullie als gezin hier sterk zijn uitgekomen!

Vele groetjes van op die berg!
Katleen en Jens

Anoniem zei

Ik mis je SIEL!!!

Lindsey x.

Anoniem zei

Lieve Martine en familie,

Weet je nog, vorig jaar?
Siel ging met vele mensen op vakantie. Heel de zomer lang, ver weg en dichtbij. Overal ter wereld werden er kaarsjes aangestoken in de plaatselijke kerkjes of kappelletjes. Maar ook dit jaar ben ik er zeker van, dat Siel in vele harten is meegereisd, Van chirokamp tot CM kamp, van een weekendje vlakbij tot een lange verre reis.
Siel,hopelijk kan je zo toch een klein beetje je wens vervullen en de wereld zien.

Kristel,Gert, Dieter,Kim en Brent

marc en linda zei

Lieve allemaal,
Wij wensen jullie nog een leuke vakantie toe,ook wij hebben aan jullie gedacht tijdens onze vakantie en hebben ook wéér kaarsjes gebrand voor Siel maar vooral ook voor jullie
Siel leeft verder in vele harten en laat dat ook voelen aan jullie
Martine, wij wensen je ook veel sterkte toe nu je vader in het ziekenhuis is,wij duimen dat alles in orde zal komen het kaarsje brand hier, weet dat Siel van hierboven je vader kracht en sterkte zal geven,ook aan je moeder en de rest van de familie,geef de moed niet op
Veel warme en lieve groeten van ons allemaal

Anoniem zei

Ja Sieltje je blijft in ons hart.
Ook ik dacht aan je op reis,
nog dagelijks blijf ik de blog in het oog houden het is een routine geworden.
vele groeten N

Maria M zei

Martine ,wij denken aan jullie in deze extra moeilijke periode.
Kaarsjes branden.

Nancy Dumon zei

Lieve allemaal,

We denken heel vaak aan jullie en zien Siels naam verschijnen op de vele blogs die jammer genoeg weer zo actief geworden zijn...
Zo veel gevechten die weer gevoerd moeten worden tegen de smerigste ziekte...
Wat een merde toch!!!

Heel veel liefs voor jullie allemaal!

Nancy van Amelie x

Anoniem zei

Lieve Siel,

morgen een bezoekje aan zee

we kunnen niet anders
en nemen je mee...

je hebt het ons ook gevraagd
want plots verscheen
er een zo verhoopte regenboog...

we genieten morgen
niet voor onszelf alleen
maar voor jou mee

daar bij die machtig grote zee.

liefs,
juf Gerd

Anoniem zei

Wat zou je zo graag
haar fiets oppoetsen ,
klaar voor de grote start...

Wat zou je zo graag een mooie nieuwe boekentas uitkiezen ,
met veel plaats voor dikke boeken en een pakje brood...

Wat zou je zo graag nieuwe kleren kopen en schoenen ook ,
zodat ze stralend kon beginnen ,
in die grote nieuwe school...

Wat zou je zo graag...

Anoniem zei

veel geleerd